Surfesjappa | Fast Lavpris
"Fra 1. oktober gjelder nye regler for markedsføring av prisnedsettelser. Årsaken til at reglene endres, skyldes EUs moderniseringsdirektiv som nå blir innført i Norge." - Forbrukertilsynet Forbrukertilsynet sier de fortsatt jobber med å tolke det nye regelverket. Når juridisk avdeling hos Forbrukertilsynet skal bruke uker og måneder på dette er det bare å ønske oss brettnerder lykke til :-) |
Dette sier den nye loven
• Det er ikke SALG om varen ikke har vært tilgjengelig i 30 dager til oppgitt førpris.
• Det er ikke riktig førpris om det er sendt ut rabattkoder til kundeklubber eller lignende siste 30 dager.
• Det er ikke riktig førpris om varen aldri er solgt til oppgitt førpris.
Der vi finner kampanjer og salg hos andre forhandlere hvor det ovenfor ikke følges, anser vi tilbudsprisen som markedsprisen/førpris. Vi setter ned prisen og markerer den med Fast Lavpris. Rabattsats vises ikke, da dette er vår utgangspris.
"Fra 1. oktober gjelder nye regler for markedsføring av prisnedsettelser. Årsaken til at reglene endres, skyldes EUs moderniseringsdirektiv som nå blir innført i Norge." - Forbrukertilsynet Forbrukertilsynet sier de fortsatt jobber med å tolke det nye regelverket. Når juridisk avdeling hos Forbrukertilsynet skal bruke uker og måneder på dette er det bare å ønske oss brettnerder lykke til :-) |
Vi tolker det slik at førpris ved "SALG!" skal inneholde alle rabatter gitt siste 30 dager. Rabatter gitt i nyhetsbrev og via klubbavtaler skal inkluderes i førprisen. Vår nettbutikk har ikke "robot" som kan gjøre dette for oss. Å justere førpriser i systemet som tar hensyn til om rabatter er gitt på et produkt siste 30 dager vil være umulig å følge opp. Så i god surfeånd matcher vi alle konkurrenters faktisk tilbud (sluttprisen i Norge, inkludert norsk mva, frakt, lokale kostnader inkludert) og holder prisen der. Forbehold om enkelte unntak der spesiell logistikk eller valuta kursendringer er en stor del av prisen, eller produktet faktisk ikke kan leveres innen rimelig tid.
SURFESJAPPAS | PRISPOLITIKK
Vi har holdt på med surfebutikk lenger enn alle andre. Det har vært noen svette øyeblikk, men stort sett er vi nøkernt komfortable med økonomien i foretaket vårt. "alle skal få" som brura sa.
Priser globalt er en ting, priser lokalt en annen. Vi leverer en god del ting med veldig lang levetid og også kompliserte produkter som vi prøver å gi lengst mulig liv ved å tilby ledende service og kompetanse. Det øker bruksverdien og annenhåndsverdien på det du har betalt for, altså et billigere og bedre liv med produktet.
Vi oppgir gjerne anbefalt pris fra produsenten for Europa omregnet til norske kroner. I følge loven må vi inkludere norsk moms i prisen. Anbefalte priser for EU er alltid enten uten moms eller med en moms sats på 19%. Mange får seg en overraskelse når de ser sluttprisen på et produkt levert fra utenlandske nettbutikker. Så plages vi av at de som er valgt inn til å styre landet har flest venner/penger i eksportnæringene.
Så verdien av norske kroner svinger som et heftig shortboard. Faktisk har denne gjengen klart å surre bort 40% av kroneverdien på noen få år sånn at de kan peke på et oljefond som egentlig er blåst opp i samme skala. Det må du lide for når du skal ha det gøy. På vegne av alle som henter varer produsert i utlandet er det bare å beklage.
Transport til Norge gjør vi så hensiktsmessig som mulig og sparer både kostnader og miljø når mange produkter sendes i en lastebil eller container til Sjappa vår. Å sende en og en pakke fra hytt og pine til privatadresser, gjerne tur retur er en stor miljøbelastning. I tilegg er mange av småpakkene betalt av skattepengene dine som subsidierer postloven og lovbestemt unndragelse av moms på småpakker.
Det vi ikke gjør er å finne på framtidige priser og anonnsere rabatt på disse prisene som om de skulle være den faktiske prisen. Det er det mange som gjør og de slipper unna med det.
Vi er ei Surfe-Sjappe. Vi har ikke større ambisjoner enn å være den beste partneren for alle som tenker som oss om å leke i naturen. Vi har bevist gjennom 45 år at den posisjonen har vi. Driften av Sjappa handler ikke om å cashe inn mest mulig, men nok til at vi kan være en trygg arbeidsplass, en god partner for deg, og en viktig partner for våre leverandører.
Det er en utfordring å være basert i Norge hvor innlandsfrakt er et lottospill, og frakterminaler hvor et hvert kolli gjerne skal trykkes inn i et firkanta bur eller bli stablet på en truck. I tilegg er det fullstendig will west i logistikkbransjen hvor noen betaler for mye og noen for lite, da kampen om de store kundene ser ut til å være viktigere for salgssjefen sin bonus, enn samfunnsoppdraget for fellesskapet.
Loven forholder vi oss til slik:
Kort forklart. Varer med Fast Lavpris er varer hvor prisen er satt ned for å matche ofte fiktive førpriser i kampanjer og salg hos konkurrenter. I tilegg byr vi på produkter vi har priset under "anbefalt pris, veilendene pris" fra de kom inn. Målet er at du skal være sikker på at du får en fair pris når du handler hos oss. Produkt merket "Fast Lavpris" vil derfor ikke alltid inneholde en rabatt mot førpris..
Prismatch | Når en forhandler som leverer samme vare som oss i Norge kjører "salg" med rabattsats mot en "veiledende pris" som ikke har salgshistorikk (juks og bedrag), da bestreber vi oss til å ha "salgsprisen" som Fast Lavpris". Vi har ikke lov til å oppgi veiledende pris som førpris, om vi f.eks har sendt ut et nyhetsbrev siste 30 dager med en rabattkode. Vi oppgir da heller hva den er satt ned i forhold til prisen vi introduserte med produktet.
I det norske snowboardmarkedet er klassikeren "Burton -20%" fra produktet presenteres i butikk. Hos oss heter det da "Fast Lavpris" da det i realiteten ikke finnes noen høyere pris på produktet i praksis.
Priset Lavt | Noen varer har en "klønete pris" og vi priser den ned fra start. F.eks kan en leverandør si at anbefalt pris er 3 199,-. Vi setter den til 2 999,- fra start, slik massehypnose fungerer utmerket.
"De nye reglene innebærer at salgsmarkedsføring må inneholde opplysninger om varens førpris. Med førpris menes den laveste prisen den næringsdrivende har anvendt de siste 30 dagene før salget startet. Rabatten som markedsføres skal beregnes ut fra denne prisen." - Forbrukertilsynet |
"De nye reglene innebærer at salgsmarkedsføring må inneholde opplysninger om varens førpris. Med førpris menes den laveste prisen den næringsdrivende har anvendt de siste 30 dagene før salget startet. Rabatten som markedsføres skal beregnes ut fra denne prisen. Før et salg annonseres, må den næringsdrivende altså undersøke egen prishistorikk for å finne ut hvilken pris som er den laveste anvendte prisen de siste 30 dagene. Priser som er tilbudt til medlemmer av kundeklubben de siste 30 dagene skal tas med i denne beregningen." - Forbrukertilsynet |
Da gleder vi oss til artig feedback fra alle brettkjørende jusstudenter som gjerne finner ut problemstillinger vi aldri hadde tenkt på. Så i samme ånd som forsøket her på å beskrive "Fair Play" slik vi oppfatter det, hvor målet egentlig handler om din tillit til oss og vår tillit til at alle vi har et salgsforhold til skal være i en god balanse, en deilig symbiose, et vakkert samspill, så tar vi forbehold om alt vi har utredet ovenfor.
Takk for tilliten!
Helge Rotnes,
eier Surfe-Sjappa