Wingfoil i norge - Surfesjappa - Hele Norges Surfesjappe
Meny
NOK
Helge hjelper deg • Wingfoil

Helge hjelper deg • Wingfoil

Av: Helge Rotnes Kommentarer: 2

SurfeSjappa har alltid ligget i front når nye brettaktiviteter bli oppfunnet. Helge introduserte wingfoiling i norge og er intenst opptatt av å finne de beste løsningene i kaoset som preger alle teknologidrevne farsotter. Først en forklaring av utstyr, mens hvis du har allerde, kan du rulle ned til avsnittet: Hvordan lære wingfoiling

Helge  og Jonathan på Snarøya 4 juli 2022. Fullt trøkk og mye moro. Foto: Kandahari

Å ri på en hydrofoil er fascinerende greier. Å fly av gårde på en superglatt vinge som dytter deg fram over vannet er egentlig helt vilt! Å være med på starten av foilrevolusjonen er et privilegie bare de som henger på nå, vil kunne se tilbake på. Den personlige hydrofoilen har gitt oss som enkeltmennesker muligheter til å bruke vannkraft og vindkraft for gøy, spenning og rekreasjon.

For oss handler det om det sorte og ikke grønne skiftet (altså til våtdrakt). Kraften henter vi direkte fra elementene, og det skjer uten å etterlate spor andre steder enn hos oss selv, kompiser og på sosiale medier:)

Her kommer en introduksjon i wingfoiling generellt, og mulighetene og problemstillingene du skal vurdere, uansett om du har utstyr, eller bare er klar for å bli en av oss :) Alt du har sett på internett, lest på et forum eller hørt fra noen på stranda; sett det i perspektiv med informasjonen vi byr på her. Vi er aktive fagfolk som jobber med dette hver dag sammen med designere og produsenter globalt, og kundehistorier lokalt.

Slik begynte det:

Håndvingen - "vingen" er laget av en plastpose, polyestervev og noen gummi og plastdingser. Hydrofoilen er gjerne i aluminium og noe carbonfiber og en håndfull skruer. Brettet er stort sett en isoporblokk med epoxylaminert med fiber og noen festepunkter. Akkurat sånn som alt annet utstyr kan dette være alt fra super high-tech til passe low-tech. Det betyr også et godt spenn i hva det koster å produsere, utvikle produktet og garantere serviceapparatet. I tilegg tar noen mer hensyn til miljø og menneskene som er i produksjonskjeden. Ingen selskaper er blitt rike på foil, men ledelse og eiere er gjerne entusiaster som er dypt involvert i sporten.

Alt dette her har slitedeler og servicebehov. Du vil også oppleve at du bruker utstyret på måter det ikke var påtenkt (uhell), det kan være at en arbeider i covid rus nyser i produksjonenverktøyet eller sovner bak pusse eller symaskinen, og da er det kjekt å ha kort vei til ansvarlig utsalgssted og stå juridisk støtt i norsk lovgivning.

Wingfoiling har foreløpig vinger for freeride, wave og freestyle. Alle displinene er mulig med alle modellene, men alle har sine fordeler i spesielle situasjoner.

Hvilken vinge som er best for deg vurderes på din erfaring på vannet, kroppsdata, steder du skal bruke det, støtteapparat i nærområdet og annet utstyr det skal matche. Generellt trenger de fleste i begynnelsen en vinge som er stor nok til at man kommer seg opp og flyr uten å måtte gjøre så mye. Det er også en stor fordel at vingen er lett å få service på, da du vil få behov for det. Annenhåndsverdi er også viktig fordi du vil raskt bygge opp selvtillit på at dette har du kontroll på og ta egne valg (!) for å optimalisere garderoben. Vinger kommer gjerne i 0,5m2 intervaller, så erfarer du at det blåser mer eller mindre enn du trodde, eller du vil fokusere på å ri foilen mer enn å hoppe med den, da kan det hende at du vil endre på størrelsesinndelingen din. For å gjøre alt så vrient som mulig, så gir ikke en 6m2 i en modell samme startløftet som en annen. En vinge som kan pumpes veldig stiv gir større bruksområde fordi du kan justere ytelsen ved å ha lavere trykk når det blåser på. Det er over 100 produsenter for tiden, vi regner med at ca 10 blir igjen så snart det generelle kompetansenivået blant utøvere og kunder kommer opp på et normal nivå.

Vi har valgt å jobbe med de vi mener har den beste balansen mellom kvalitet, design, service og pris. Duotone er ledende på dette feltet, Ken Winner er en visjonær designer som har hovedansvaret for at wingfoiling er en aktivitet de fleste vil mestre. Patenterte løsninger og uovertruffen produksjonskvalitet ut fra seilloftet på Sri Lanka, gir oss vinger vi kan glede oss over i mange år framover. De ulike prisene gjenspeiles også av materialene de er laget av, så de rimligste er i solid Dacron og spinnakerduk, mellomklassen i Penta TX og noe stivere materialer enn spinnakerduk, mens de heftigste er laget av Aluula og Mod3. Nå som det begynner å dukke opp brukte vinger på markedet er det viktig å være klar over at de fleste 1 og 2. generasjonsvingene har mistet egenskapene til å seile opp mot vinden, fordi de er strukket ut og blitt veldig slappe i akterliket.

Unit er «Wave» vingen alle ønsker seg i bratte nedoverbølger. En lett minimalistisk vinge med et stort bruksområde. Unikt ved denne er balansen mellom kraftig aksellerasjon og 99% autonom flight når det er som best. Denne er lettest å lære med for alle «ikke windsurfere». Håndtakene begrenser mulighetene for feil, og akselerasjonen lar deg passivt skli lettere opp på hydrofoilen. Vingespennet er litt større enn på "freestyle" modellene.

Nå har 4. generasjon vinge med bom kommet i form av Slick 2023 Mod3 (9.generasjon Duotone). Den er primært utviklet for freeride - overlegen komfort i rotete fjordbølger og finfin retningsstabillitet i lufta. Slick har litt mindre «passivt» vindspekter enn Unit, men det er lett å kompensere med aktiv pumping når det må til. Den kan brukes for alle nivå, og har du holdt i en windsurfingbom vil du elske denne.

Slingshot Javelin er et godt alternativ til Slick, nå som denne også har fått en tynn carbonbom.

Anders Toralf ble med oss ut og luftet dronen sin en liten tur i Drøbak sommeren 2021.

Brett er laget av en isoporblokk frest til perfeksjon i en CNC maskin. Deretter er den forsterket med PVC blokker rundt foilboks og fotstropp fester. Denne pakkes deretter inn i ca 4mm PVC, noen lag med fancy fibre, og grises til med klissete epoxy så ikke en eneste fiber er uten lim. Deretter bakes hele pakka i en presis støpeform eller en vakumbag til den er hard. Det er lett å se forskjell på high tech presisjon - da er mesteparten av brettet gjennomsiktig, mens hvis produksjonen er litt mer jalla brukes det mer maling for å skjule all sparklingen som må til for å rette opp ujevnheter i produksjonen. De kan også lages i oppblåsbar SUP teknologi, der skilles det mye på hvor stor og hvor bra carbonstøtten på undersiden er. På så små brett blir det ikke så sinnsyke skjeivheter som det vi ser på billige sup produksjoner, men det avvikene er der. Det er nemlig ikke så lett å lime sammen PVC duk presist. Alt som limes utenpå oppblåsbare brett er også en riskfaktor. Generellt anbefaler vi at du unngår oppblåsbart hvis du kan fordi egenskapene er dramatisk mye dårligere. (men vi selger de også om det er løsningen for deg)

Hvilket brett som er best for deg vurderes på din erfaring på vannet, kroppsdata, steder du skal bruke det, støtteapparat i nærområdet, annet utstyr det skal matche. Generellt trenger de fleste et brett som har mål som lar deg holde balansen i stående nybegynner startposisjon. De viktigste målene er oppdrift, bredde/arealet på flata foran foilboksen (som ingen oppgir). Den vanligste aha opplevelsen for de fleste er at her handler det om "slipp krefter" i takeoff og ikke brettet sin planterskel. Det er foilen som sender deg opp, brettet er der bare for at du skal få nok fart til take-off. Hydrofoiler som har stort areal er mindre sensitive på brettvalg enn de mer effektive hydrofoilene. Velg så smalt du kan mestre, de oppnår høyest fart nede på vannet og flyr derfor i lavest vind.

Vi har valgt Fanatic, Indiana, Axis, Phantom, Vayu, og AFS som brettleverandører. Disse representerer det beste som er å oppdrive av produksjoner fra to kontinenter. Fanatic har vi jobbet med siden 1982 og AFS (Foil&Co) er hvor vi også henter våre suverene AFS windfoiler.

Når Sky Solbach presenterte Sky Wing brettene (markedsleder) satte han standarden for alle kompakte brett på markedet. Kopiert i det uendelige er likevel Sky brettene hele tiden noen hestehoder foran alt annet. Ekstremt funksjonelle design med perfeksjonert plassering av volum, fotstropper og foilbox. I tilegg er byggeteknologien bombesikker, så hvis funksjon og levetid og annenhåndsverdi er prioritert hos deg, finnes det ikke ett bedre valg.

Våre franske venner overrasket oss med de superlette Fly modellene i 2020. Pvc/Carbon brettene er nesten kiloen lettere en det meste annet og det kjennes på akselerasjonen! Rene Tuomo inspirerte design som oppfører seg eksemplarisk på vannet. Vær klar over at så lett som dette betyr tynnere laminater og litt mer forsiktig håndtering. Vi anbefaler at det monteres RSPro beskyttelses tape på sidene hvis brettet slenges rundt på brygger i båter og på asfalt slik vi gjerne gjør. Brettet leveres uten fotstropper, så kjøp det i tilegg når du skal opp og fly i lufta.

Etterspørselen på brett vil ingen ende ta, så vi har også inngått samarbeid med Sveitsiske Indiana som leverer carbon brett designet av legenden nede på Fuerteventura. Disse kjennetegnes av veldig lav planterskel og friske farger. En av favorittene her på huset er Indiana 81 RS som er litt smalere enn sine fettere i samme litervolum. Det gir tidligere take-off, og mer speed når brettet er på skrå.

Helge flyr senhøsten 2020 i Ørekroken (wingfoil år 2) - moro med vind og 1250 vingen til Fanatic.

Hydrofoilen består av fire elementer. Vi har gitt opp å snakke om flykropper og stag, så vi holder oss til kvasinorsk som de fleste forstår. På toppen sitter foilhodet, deretter kommer masta som igjen holder fuselaget som vingene festes til. Noen foiltopper er limt fast i masta, noen skrus fast, de beste er støpt i ett stykke med masta. Noen master og fuselager er laget i eloksert aluminium, noen er i carbon. Det er ingen sammenheng mellom materialvalg og stivhet før masta alene koster mer enn 15000. Vingene er gjerne en miks av en skumkjerne, eller treverk med fiber laminert utenpå. Bakvingene er ofte så tynne at de kan være i massiv karbon eller glassfiber. Skruene er laget i syrefast stål eller titan. Konstruksjonsmessig er det vannvittig komplisert å lage en god foil. Alle disse delene skal virke i sammen som betyr at noe skal være så stivt som mulig, mens annet skal bøye seg dynamisk med bruksområdet du søker. Uansett hvor avansert datadesign som er utgangspunkt for prototypen, er nitidig testing og microjusteringer eneste metode. Det er like mange design som det finnes flydesign, forskjellen er heldigvis at når hydrofoilen ikke virker, så faller du bare i vannet istedet for i bakken.

Egenskapene til en hydrofoil påvirkes altså av alle delene. Er foilhodet for mykt eller masta vrir seg i svingene tryner du på grunn av forsinkelsen. Har fuselaget for liten støtte til vingene sine knekker du vinger eller vrir av gjengefester når du innser hvor lett det er å hoppe. Er vingene for store klarer du ikke å holde brettet nede, er de for små kommer du ikke opp, er de uten riktig flex spinner du ut, er fuselaget for langt klarer du ikke å svinge fort nok til å stå i et slag eller hente deg inn i en jibb, er det for kort må du foile mer, er bakvingen stor kan du slappe av, er den liten må du følge med i timen.

Frontvingen din bestemmer hvor stort "brettet" ditt kjennes ut. Stort vingespenn løfter deg tidlig opp, men så er det ikke så enkelt heller. Jo tykkere den er jo mer løfter den også i lavere hastighet. Om den er flat, buet opp eller ned eller er rett eller bakoverlent, betyr mest når man ser den i sammenheng med anbefalte fuselage og bakvinger. Du ønsker deg den frontvingen som er akkurat effektiv nok til å løfte deg opp i flight for å ha maksimalt fartsområde, og den minste bakvingen som gjør at du klarer å bruke akkurat den frontvingen. Målet er alltid så liten hydrofoil som mulig, (for noen betyr det stor, for andre bitteliten) fordi det gir deg best glid. Jo lavere friksjon i vannet jo mer trøkk og fartsendringer kan du kontrollere på hydrofoilen uansett om det kommer fra vind eller bølgekraft. Vi er her for at du skal slippe å kjøpe de 5280 ulike kombinasjonene vi typisk har for wingfoil i Axis (markedsleder) sortimentet vårt. Ikke bry deg om shims og bakvingejustering hvis du har kjøpt en pakke hos oss. Det er først når noe egentlig ikke passer sammen at de er aktuelle.

Hvilken hydrofoil som er best for deg vurderes på bakgrunn av: din erfaring på vannet, kroppsdata, steder du skal bruke det, støtteapparat i nærområdet og annet utstyr det skal matche. Vi er hva ChatGTP er for skoleungdommen :) Generellt trenger de fleste en hydrofoil som gir en jevn løftekurve i startfasen. Det betyr en mast som er stiv nok til å holde kroppsvekten din, et fuselage som er langt nok til at du klarer å seile sånn passe kontrollert, og front og bakvinger i "medium aspect" klassen. Forskjellen på en foil som bøyer seg mye og en som ikke gjør det, henger tett på prisnivå. En "billig" foil er som å kjøre bil med stor dødgang på rattet eller spille et dataspill hvor kontrollene har stor forsinkelse. Du kommer opp på det meste, men det er nesten klin umulig å lære seg å snu i flight fordi foilen overstyrer alt du prøver på. Så pri1 må være hydrofoilen. Deretter ett brett som holder foilen så presist som mulig under føttene dine (unngå oppblåsbart hvis du kan) og en seilvinge så god som du føler du kan legge på til slutt). I neste omgang er det viktig at det er lett å få tak i kompatible front vinger, bakvinger og fuselager som gjør foilen mer effektiv og kvikkere i svingene. Det er primært bredden og profilen /camber på hydrofoilvingene som avgjør hvor lite vind du flyr i, ikke arealet. Litervolumet til vingene gir god indikasjon på hvor effektive de er / hvor langt de flyr før de detter ned (motstand i vannet). Det er alltid lettere å svinge og snu når brettet flyr uten behov for kontinuerlig trøkk fra foilvingen. (som å svinge på ski i forhold til skøyter).

Jo bedre samspill det er mellom hydrofoilen, brettet, kroppen din og vingen, jo bedre ytelse og bruksområde får du. Kraftovereføringene mellom disse 4 komponentene = effekt og bruksområde. I begynnelsen av sesongen er det gjerne kroppskomponenten som trenger å bli stivere og mer direkte, mens de andre gjerne får et boost med feriepenga.

Fanatic var først ute med å forstå at wingfoil stiller større krav til mast/fuselage enn kite, wind og supfoil. Vi vet ikke om noen hydrofoiler som er sterkere enn Fanatic sine. Samtidig har de et veldig godt utvalg på carbon vingesett spesifikt for wingfoiling. I 2022 begynte de å levere noen fantastiske carbon mast/fuselage kombinasjoner. Vi er veldig imponert over Glide og Free serien. Veier du litt og jakter på stabilitet er Fanatic det beste valget i aluminumsklassen. De er også lettere å skru sammen og vedlikeholde enn alt annet vi har.


Axis foils er hydrofoilsportens soleklare ledestjerne. Adrian Roper er ihuga wingfoiler og foiler generellt. Gjennom mange år har Axis finjustert produksjonsteknikker og leverer et produkt i uovertruffen kvalitet. Ønsker du ingen begrensninger i valg og kompabillitet til alle typer foiling er Axis førstevalget. De introduserte den beste HM carbon masta så langt i historien i 2022, så er det plass i budsjettet er det en no-brainer. For tiden er Axis markedsleder i norge - det er en stor fordel når man senere vil bytte deler med andre på hydrofoil.

Hvordan lære wingfoiling så enkelt og raskt som mulig:

En viktig del av utstyret er deg. Det er kroppen din som overfører kraften fra vingen gjennom armer mage og bein. Jo fastere denne delen av utstyret er, jo mer effektivt vil det være. Tenk litt over hvordan denne kraftoverøringen fungerer. Vind + vinge (+-kropp´3) - friksjon i vannet = kjempegøy!

Heldigvis er vi alle ulikt utstyrt sånn at vi slipper å bruke samme utstyret alle sammen. Det er viktig å hensynta dine fysiske forutsetninger og viljen til å lære noe nytt.

Kraften fra vingen skal du dytte brettet framover med. Oppgaven din er da å trekke og henge i vingen og dytte brettet framover med beina. Hold vingen slik at den gir deg likt trykk i begge henda, skyv brettet framover med mest mulig likt trykk i begge beina. Siden du er så heldig å stå på en hydrofoil er viktig å ta med at i take-off engasjerer du foilen i fartsretningen akkurat som om du var et fly.

Rekkefølgen er: Fest blikket ditt i fartsretningen se mot horisonten foran "flyet ditt" Gi gass med vingen til du har god rullebanefart - bruke vinge og kroppsevekt til å presse halen på flyet ditt ned, da stiger det opp - bring vekten din framover for å utjevne løftet og slipp litt på "gassen". Blikket ditt skal fremdeles være stødig fremover men når brettet går opp må du se stødig ned i vannet 10 meter foran deg. Det er ikke lov å se på utstyret. Du trenger det ikke heller fordi du står jo i riktig posisjon før take-off og skal ikke flytte på beina uansett.

Alt dette krever repetisjon til det blir muskelhukommelse. Jo bedre du blir til å ta av, jo mindre hydrofoil trenger du for å ta av. Blåser det mindre enn anbefalt vindområde for vingestørrelsen din, kan du utvikle rytmisk vingfoilgymnastikk og komme deg opp i svært lite vind.


Kroppen din må gjennom en lærefase. Noen bruker tid på å forstå hvordan vingen virker, mens andre får skjælveknær når hydrofoilen løfter. Her er en grei måte å ta alt stykkvis til sukess:

Det beste læreeverktøyet er å ta med vingen du har ut på et windsurfingbrett med kjøl og bruke dette til du kan seile ut og inn der du starter fra.(ca 15min for en windsurfer, en time for de fleste andre).

Hvis du har tilgang på et "wingfoil skolebrett" (oversize) er det neste skritt. Surfe-Sjappa låner ut til alle som har kjøpt full wingfoilpakke. Du trenger det i ca 2 timer.

Er det fint lære-vær og du har det riktige utstyret flyr komfortabelt i løpet av et par timer.

Tren på:

1. Lær å bruke vingen din. Bruk noe du lett kan holde balansen på (på bena/windsurfer/skateboard/SUP/rulleskøyter/ski/snowboard/skøyter). Det er helt nødvendig at du mestrer vingen før du går på vannet hvis brettet er passe størrelse. På brettet er det vingen som gjør at du holder balansen - hvis du vinkler vingen feil i vinden gir den ingen støtte og da skylder du på brettstørrelsen istedet for på dårlig forberedelser. Lær å holde kraft i vingen i alle retninger, og å snu den rundt når den ligger oppned, før du går på vingfoilbrettet. Du lærer fortest om det blåser minimum 5m/s.

2. Krabbe opp på brettet, med foilen på i vannet, til sitteposisjon, bli kjent med den ekstremt uvante volumfordelingen og veien ut til dypt nok farvann.


3. Tren på land med brettet du skal bruke - legg det på snilt underlag, gjerne på noe som er 30+cm høyt (uten montert foil), reis deg opp med «bakfoten på midtlinja - kne og ankel på midtlinjen - like greit å lære rett teknikk fra start. Forfoten reiser du deg opp på, vingen gir deg støtte enten fra vind eller vann. De fleste "lære å wingfoile" kursene viser på oversize brett (20 til 30% mer oppdrift enn kroppsvekt). Disse kan du sitte på skrå og reise deg opp på på nesten alle måter. Går du fra et slikt og til et brett som er bedre egnet til wingfoiling MÅ du starte med å sitte overskrevs på brettet og klamre deg opp slik at du sitter på knærne pekende mot tuppen av brettet og reise deg opp i fartsretningen samtidig som vingen har kraft fra vinden, ellers er det helt umulig å holde balansen. Husk å vri bakfoten på midtlinja/legge hælbuen mot bakre fotstropp når du reiser deg (som på et bølgesurf brett). Begge føttene på midtlinjen, tråkker du over på tåsiden av brettet kan brettet velte "feil" vei, og da skvetter du ikke bare i vannet, men kanskje i drakta også. Tren på dette på land med og uten vingen din, til du gjør det uten å tenke på det. Gjør bevegelsen baklengs først - fra stående og ned så du skjønner hvordan du skal reise deg. Repetisjon, repetisjon, repetisjon.


4. Seil gjerne litt fram og tilbake før du reiser deg opp. Blåser det mindre enn 3 ms er det hele veldig vanskelig. Fordi du ikke har noe å støtte deg på og som nybegynner trenger du det.

Stabil flight er digg.  Foto: Bleikvin

5. Som kiter eller surfer, er det å krysse med et seil som er en utfordring, som windsurfer er det hydrofoil løftet som overrasker. Ikke la kroppen reagere med alle instinktene du har innarbeidet fra tidligere erfaring - gjør heller som du får beskjed om av meg her, så flyr du på "no time".


6. Har du ingen erfaring med vind eller vann - er du heldig i teorien, men bakpå motorisk. Tren så mye du kan balanse. Stå på ett bein når du pusser tenna, bruk Indo Board når du tenker på sofa, ha brettet ditt i nærheten og tren på surfe pop UPs så du vet hvor midten på brettet ditt er i blinde osv. Prinsipper bak seiling er det samme som alle andre nedover bakker. Først litt fart, så kjøre på tvers og etterhvert svinge. «Vinden» blåser fra toppen av bakken, men siden du har medbrakt heis kan du klatre oppover bakken når vingen har trykk og brettet kjøres på tvers av vinden/oppoverbakken. I begynnelsen når du ikke flyr på foilen ennå, hold vingen i "front håndtaket og "bakhånda på bom eller håndtak" da får du automatisk vingen bakover på brettet (sånn windsurferene gjør ofte gjør naturlig), da skjærer du gjennom vinden "oppover" på kryss.


7. Blikket ditt styrer alt du gjør fordi det sitter på overkroppen din. Se ned og forfoten får all vekten - se opp og bakfoten får det. Du kan tro at du bestemmer dette selv, men det gjør du ikke før etter ca 5000 gjentagelser av motorikken din som lagrer dette etterhvert som ubevisst muskelhukommelse. Så ikke se bakover når du skal fremover. Se dit du skal og stram magemusklene så resten av kroppen følger spent etter.


8. Riktig utstyr - for de fleste er et middels stort brett med en hydrofoil som sklir jevnt opp av vannet og en vinge som matcher kroppen din. Bruk kompetente fagfolk. Du kommer 100% sikkert ha behov for service, deler og hjelp så lenge du eier en hydrofoil.


9. Enkleste forhold er flatt vann og 7-12 ms. Reis dit det finnes når du er klar for første tur.

Take-off i detalj:

Strekk ut begge armene for å fange så mye vind som mulig. Kjenn at farten øker og du skjener litt nedover med vinden. Se mot horisonten og hold blikket i den posisjonen mens følgende skjer: Hold brettet så flatt og balansert som mulig. Når du kjenner at du nesten blir løftet av brettet, trekker du vingen til deg med begge hender samtidig og sender all kraften fra vingen gjennom kroppen og ned i brettet så det skyves framover. Gjør denne bevegelsen et par ganger til. Prøv å holde stø kurs. Så når farten din er på det aller meste nede på vannet, flytt litt av vekten din til bakfoten og foilen løfter deg. Nå gjelder det å balansere løftet til å bli en flight. Hold blikket ditt stødig 10 meter foran deg og dra inn med bakre hånd akkurat så langt at vingen ikke går i vannet. Flytt vekten din fram til forreste fot når brettet begynnere å klatre. Vipps du er oppe (!) og nå kan du slippe ut litt med bakhånda slik at du har akkurat passe kraft i vingen til at du flyr komfortabelt, stilig og uanstrengt.


10.

Å snu gjør du med brettet nede på vannet i begynnelsen. Selv da er det mange som velger å kjøle seg litt i vannet før de skal tilbake. Prøv å ikke bade så lenge for du driver med vinden hvert eneste sekund du somler. En god rutine i begynnelsen er å alltid å legge seg på brettet og la vingen slenge bak deg mens du padler minst 20 meter rett mot vinden. Det gir et bedre utgangspunkt enn om starter tilbaketuren lengre ned i vinden.

Så er utfordringen at du kanskje ikke tenkte så nøye over at du føler deg bedre i den ene fartsretningen enn den andre. Det er selvsagt bare hjernen din som må omprogrammeres til å innse at motorisk symmentri ikke er en trussel.

Å snu mens du flyr er mest effektivt. Begynne med å ta lange S svinger så du blir vant til hvordan brettet svinger og vingen oppfører seg. At hydrofoilen har en stivhet som matcher kroppsvekten din er veldig nyttig i denne situasjonen. Er alt i match kan du trykke jevnt på gjennom svingen, mens har du litt slufs i understellet må du korrigere for overstyring som kommer av at hydrofoilen vrir og bøyer seg under kreftene i en sving.

Sikt mot et sted der det er flatt vann. Styr deg inn i svingen, hold vingen over hodet med en hånd og fullfør svingen. Når du er på vei ut av svingen er det veldig viktig å se dit du skal, da følger kroppen og brettet deg som en lydig guddommelig hånd. Prøv å starte svingen/jibben høyt oppe på foilen. Typisk er at du kommer litt bakpå i svingen fordi du titter opp i vingen når du er halveis, så ikke titt. Du skal allerde ha trent på å svinge vingen fra den ene til den andre siden på land før du går ut på vannet. Så da vet du jo hvor håndtakene er. Har du bom er det enkelt, den går nesten ikke an å bomme på :)

Skal du lære i vindforhold under 7 ms må brettet være minimum 10% mer enn kroppsvekten din hvis du har en midt på treet løsning. Har du lett fancy utstyr går det fint med ca 5% har du noe som egentlig ikke er laget til formålet legg til 30% oppdrift. Har du bra med vind, lite bølger, kan du starte på kroppsvekt nivå hvis du har forberedt deg godt. Store brett trenger mer vind enn små brett ned til ca kroppsnøytral oppdrift. Oppblåsbare PVC brett trenger ca 2 m/s mer vind enn brett i stiv fiber. Jo smalere brett jo tidligere take-off.

 

Og ikke glem unga: De yngste setter igang i 5 års alderen.

Hør med oss - så skreddersyr vi pakka for deg :)

Lykke til  - Vi sees!

Og nå er endenlig Appen du har ventet på lansert! https://www.duotonesports.com/foilwing/about-us/academy/ 

Men det finnes mer:)

Hoppe fra brygga og pumpe avgårde tar gjerne et par hundre forsøk, men er en super utfordring som gleder alle som ser deg øve. Her er noen tips:

Og bak båten:

Eller legg lista litt høyere og dra på langtur:

Og hvis unga ikke har fått eget utstyr kan du være litt grei og la de idet minste få sitte på ryggen:

https://www.youtube.com/@GWAWingfoilWorldTour

Noen brukbare podcasts søk opp:

"Blue Planet Show"

"The Generic Foiling Podcast"

 

 


Kommentarer (2)

gravatar
Paul Myrvang
Fremsatt den 2021-05-20 14:50:12
Bra guide!

Dere planlegger ikke å tilby kurs da?
gravatar
Helge Rotnes
Fremsatt den 2021-05-18 13:44:01
Hei Per Ola,
det er noen utfordringer i leveringssituasjonen på nesten alt som er veldig gøy for tiden. Akkurat nå kan vi levere noen størrelser brett, vinger og hydrofoiler. Uten å vite mer om deg er det umulig å si om vi kan levere omgående eller om du bør bestille for framtidig leveranse. De fleste som står i kø foran deg venter på Fanatic Sky wing og hydrofoil enten fra Fanatic eller Axis. Disse vil få løsningene sine kompletteret ved månedskiftet, det skjer mye i de neste 30 dagene, forhåpentligvis uten for mye Covid sabotasje.

På den annen side legger det seg på nye ordre nesten hver dag så når vi tror at vi har noe "ekstra" på en eller annen dato så gjelder ikke det når leveringen faktisk har skjedd.

Det finnes midlertidige løsninger, men jeg anbefaler varmt å komme ut i startgropa med utstyr som er kompatibelt med utviklingen din, istedet for å gi etter for noe som både er vanskeligere i starten og i tilegg uinteressant å bygge videre på. Enkleste er kansje å ringe oss på 930 29 020 mellom kl. 11 og 17 så tar vi en foilprat :)
Hilsen Helge

Siste artikler

03-06-2023
Helge hjelper deg • Wingfoil
2 Kommentarer
02-06-2023
Lær å wingfoile

Nyhetsbrev

Vi deler kompetanse & rabattkoder!
Choose your language
Choose your currency
KR

Recently added

Sum, inkl. mva.
NOK 0,00
0
Sammenlign
Start comparison

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert

Dette produktet har blitt lagt til i handlekurven din!
Vi ønsker å plassere informasjonskapsler på datamaskinen din for å hjelpe oss med å gjøre dette nettstedet bedre. Er dette ok? Ja Nei Mer om cookies »