Lær å wingfoile - Surfesjappa - Hele Norges Surfesjappe
Meny
NOK
Lær å wingfoile

Lær å wingfoile

Av: The teacher Kommentarer: 0

Hvordan lære wingfoiling så enkelt og raskt som mulig:

Trinn 1. er å få kontroll på motoren/seilet/vingen du skal holde i henda, trinn 2. er å skyve ett brett framover med kraften fra seilet/vingen på tvers av vinden og trinn 3. er å sende så mye kraft ned i brettet i fartsretningen at foilen løfter deg opp så du kan fly dit du vil.

En viktig del av utstyret er deg. Det er kroppen din som overfører kraften fra vingen gjennom armer mage og bein. Jo fastere denne delen av utstyret er, jo mer effektivt vil det være. Tenk litt over hvordan denne kraftoverøringen fungerer. Vind + vinge (+-kropp´3) - friksjon i vannet = kjempegøy!

Heldigvis er vi alle ulikt utstyrt sånn at vi slipper å bruke samme utstyret alle sammen. Det er viktig å hensynta dine fysiske forutsetninger og viljen til å lære noe nytt.

Kraften fra vingen skal du dytte brettet framover med. Oppgaven din er da å trekke og henge i vingen og dytte brettet framover med beina. Hold vingen slik at den gir deg likt trykk i begge henda, skyv brettet framover med mest mulig likt trykk i begge beina. Siden du er så heldig å stå på en hydrofoil er viktig å ta med at i take-off engasjerer du foilen i fartsretningen akkurat som om du var et fly.

Rekkefølgen er: Fest blikket ditt i fartsretningen se mot horisonten foran "flyet ditt" Gi gass med vingen til du har god rullebanefart - bruke vinge og kroppsevekt til å presse halen på flyet ditt ned, da stiger det opp - bring vekten din framover for å utjevne løftet og slipp litt på "gassen". Blikket ditt skal fremdeles være stødig fremover men når brettet går opp må du se stødig ned i vannet 10 meter foran deg. Det er ikke lov å se på utstyret. Du trenger det ikke heller fordi du står jo i riktig posisjon før take-off og skal ikke flytte på beina uansett.

Alt dette krever repetisjon til det blir muskelhukommelse. Jo bedre du blir til å ta av, jo mindre hydrofoil trenger du for å ta av. Blåser det mindre enn anbefalt vindområde for vingestørrelsen din, kan du utvikle rytmisk vingfoilgymnastikk og komme deg opp i svært lite vind.


Kroppen din må gjennom en lærefase. Noen bruker tid på å forstå hvordan vingen virker, mens andre får skjælveknær når hydrofoilen løfter. Her er en grei måte å ta alt stykkvis til sukess:

Det beste læreeverktøyet er å ta med vingen du har ut på et windsurfingbrett med kjøl og bruke dette til du kan seile ut og inn der du starter fra, gjerne kryss opp og slør tilbake.(ca 15min for en windsurfer, en time eller tre for de fleste andre hvis det er 6 til 12m/s).

Hvis du har tilgang på et "wingfoil skolebrett" (oversize) er det neste skritt. Surfe-Sjappa låner ut til alle som har kjøpt full wingfoilpakke. Du trenger det i ca 2 timer, hvis du har lært deg å bruke vingen først. Det er viktig at det blåser!

Er det fint lærevær og du har det riktige utstyret flyr du komfortabelt i løpet av et par timer. (hopper du over forberedelsene vi anbefaler her, roter du lett bort en sesong på å knekke koden. - Uansett om du er rå i en annen vind eller vannsport.)

Tren på:

1. Lær å bruke vingen din. Bruk noe du lett kan holde balansen på (på bena/windsurfer/skateboard/SUP/rulleskøyter/ski/snowboard/skøyter). Det er helt nødvendig at du mestrer vingen før du går på vannet hvis brettet er passe størrelse. På brettet er det vingen som gjør at du holder balansen - hvis du vinkler vingen feil i vinden gir den ingen støtte og da skylder du på brettstørrelsen istedet for på dårlig forberedelser. Lær å holde kraft i vingen i alle retninger, og å snu den rundt når den ligger oppned, før du går på vingfoilbrettet.

2. Krabbe opp på brettet, med foilen på i vannet, til sitteposisjon, bli kjent med den ekstremt uvante volumfordelingen og veien ut til dypt nok farvann.


3. Tren på land med brettet du skal bruke - legg det på snilt underlag, gjerne på noe som er 30+cm høyt (uten montert foil), reis deg opp med «bakfoten på midtlinja - kne og ankel på midtlinjen - like greit å lære rett teknikk fra start. Forfoten reiser du deg opp på, vingen gir deg støtte enten fra vind eller vann. De fleste "lære å wingfoile" kursene viser på oversize brett (20 til 30% mer oppdrift enn kroppsvekt). Disse kan du sitte på skrå og reise deg opp på på nesten alle måter. Går du fra et slikt og til et brett som er bedre egnet til wingfoiling MÅ du starte med å sitte overskrevs på brettet og klamre deg opp slik at du sitter på knærne pekende mot tuppen av brettet og reise deg opp i fartsretningen samtidig som vingen har kraft fra vinden, ellers er det helt umulig å holde balansen. Husk å vri bakfoten på midtlinja/legge hælbuen mot bakre fotstropp når du reiser deg (som på et bølgesurf brett). Begge føttene på midtlinjen, tråkker du over på tåsiden av brettet kan brettet velte "feil" vei, og da skvetter du ikke bare i vannet, men kanskje i drakta også. Tren på dette på land med og uten vingen din, til du gjør det uten å tenke på det. Gjør bevegelsen baklengs først - fra stående og ned så du skjønner hvordan du skal reise deg. Repetisjon, repetisjon, repetisjon.


4. Seil gjerne litt fram og tilbake før du reiser deg opp. Blåser det mindre enn 3 ms er det hele veldig vanskelig. Fordi du ikke har noe å støtte deg på og som nybegynner trenger du det.

Stabil flight er digg.  Foto: Bleikvin

5. Som kiter eller surfer, er det å krysse med et seil som er en utfordring, som windsurfer er det hydrofoil løftet som overrasker. Ikke la kroppen reagere med alle instinktene du har innarbeidet fra tidligere erfaring - gjør heller som du får beskjed om av meg her, så flyr du på "no time".


6. Har du ingen erfaring med vind eller vann - er du heldig i teorien, men bakpå motorisk. Tren så mye du kan balanse. Stå på ett bein når du pusser tenna, bruk Indo Board når du tenker på sofa, ha brettet ditt i nærheten og tren på surfe pop UPs så du vet hvor midten på brettet ditt er i blinde osv. Prinsipper bak seiling er det samme som alle andre nedover bakker. Først litt fart, så kjøre på tvers og etterhvert svinge. «Vinden» blåser fra toppen av bakken, men siden du har medbrakt heis kan du klatre oppover bakken når vingen har trykk og brettet kjøres på tvers av vinden/oppoverbakken. I begynnelsen når du ikke flyr på foilen ennå, hold vingen i "front håndtaket og "bakhånda på bom eller håndtak" da får du automatisk vingen bakover på brettet (sånn windsurferene gjør ofte gjør naturlig), da skjærer du gjennom vinden "oppover" på kryss.


7. Blikket ditt styrer alt du gjør fordi det sitter på overkroppen din. Se ned og forfoten får all vekten - se opp og bakfoten får det. Du kan tro at du bestemmer dette selv, men det gjør du ikke før etter ca 5000 gjentagelser av motorikken din som lagrer dette etterhvert som ubevisst muskelhukommelse. Så ikke se bakover når du skal fremover. Se dit du skal og stram magemusklene så resten av kroppen følger spent etter.

Hjernen din prøver å forberede kroppen din på informasjonen øyene dine byr på og erfaringene du har gjort så langt. Så når du ser litt nysgjerring uten frykt i en retning gjøres kroppen klar for å gripe tak i det du er interessert i (du lener deg framover og går inn i svingen med brystkassa i retningen du skal). Her funker nesten manifisteringpsykologi, har du bare nok lyst til å gjennomføre den svingen og har tillit til utstyret går det bra. Sklir du inn i en manøver i full flukt modus derimot, flyttes vekten bakover straks noe kjennes litt utrygt ut. Da bader du. Du bader også når du prøver å bryte Newtons lover ved å holde for lav hastighet til å opprettholde løft i hydrofoilen eller for høy hastighet til å gjennomføre en sving. Det gøye ved dette er at selv når du blir en mester i å styre brettet/hydrofoilen så kan du alltids overraskes av motoren du har i henda. Når du endrer retning i forhold til vinden oppfører vingen seg på nye måter, og en stor vinge finner på andre ting enn en liten vinge. Alle du ser som slenger vingen ubekymret rundt seg i ulike manøvre kan bare gjøre det fordi all fart og stabilitet er i brettet/foilen når vi gjør det.


8. Riktig utstyr - for de fleste er et middels stort brett med en hydrofoil som sklir jevnt opp av vannet og en vinge som matcher kroppen din. Bruk kompetente fagfolk. Du kommer 100% sikkert ha behov for service, deler og hjelp så lenge du eier en hydrofoil.


9. Enkleste forhold er flatt vann og 7-12 ms. Reis dit det finnes når du er klar for første tur.

Take-off i detalj:

Strekk ut begge armene for å fange så mye vind som mulig. Kjenn at farten øker og du skjener litt nedover med vinden. Se mot horisonten og hold blikket i den posisjonen mens følgende skjer: Hold brettet så flatt og balansert som mulig. Når du kjenner at du nesten blir løftet av brettet, trekker du vingen til deg med begge hender samtidig og sender all kraften fra vingen gjennom kroppen og ned i brettet så det skyves framover. Gjør denne bevegelsen et par ganger til. Prøv å holde stø kurs. Så når farten din er på det aller meste nede på vannet, flytt litt av vekten din til bakfoten og foilen løfter deg. Nå gjelder det å balansere løftet til å bli en flight. Hold blikket ditt stødig 10 meter foran deg og dra inn med bakre hånd akkurat så langt at vingen ikke går i vannet. Flytt vekten din fram til forreste fot når brettet begynnere å klatre. Vipps du er oppe (!) og nå kan du slippe ut litt med bakhånda slik at du har akkurat passe kraft i vingen til at du flyr komfortabelt, stilig og uanstrengt.


10.

Å snu gjør du med brettet nede på vannet i begynnelsen. Selv da er det mange som velger å kjøle seg litt i vannet før de skal tilbake. Prøv å ikke bade så lenge for du driver med vinden hvert eneste sekund du somler. En god rutine i begynnelsen er å alltid å legge seg på brettet og la vingen slenge bak deg mens du padler minst 20 meter rett mot vinden. Det gir et bedre utgangspunkt enn om starter tilbaketuren lengre ned i vinden.

Så er utfordringen at du kanskje ikke tenkte så nøye over at du føler deg bedre i den ene fartsretningen enn den andre. Det er selvsagt bare hjernen din som må omprogrammeres til å innse at motorisk symmentri ikke er en trussel.

Å snu mens du flyr er mest effektivt. Begynne med å ta lange S svinger så du blir vant til hvordan brettet svinger og vingen oppfører seg. At hydrofoilen har en stivhet som matcher kroppsvekten din er veldig nyttig i denne situasjonen. Er alt i match kan du trykke jevnt på gjennom svingen, mens har du litt slufs i understellet må du korrigere for overstyring som kommer av at hydrofoilen vrir og bøyer seg under kreftene i en sving.

Sikt mot et sted der det er flatt vann. Styr deg inn i svingen, hold vingen over hodet med en hånd og fullfør svingen. Når du er på vei ut av svingen er det veldig viktig å se dit du skal, da følger kroppen og brettet deg som en lydig guddommelig hånd. Prøv å starte svingen/jibben høyt oppe på foilen. Typisk er at du kommer litt bakpå i svingen fordi du titter opp i vingen når du er halveis, så ikke titt. Du skal allerde ha trent på å svinge vingen fra den ene til den andre siden på land før du går ut på vannet. Så da vet du jo hvor håndtakene er. Har du bom er det enkelt, den går nesten ikke an å bomme på :)

Skal du lære i vindforhold under 7 ms må brettet være minimum 10% mer enn kroppsvekten din hvis du har en midt på treet løsning. Har du lett fancy utstyr går det fint med ca 5% har du noe som egentlig ikke er laget til formålet legg til 30% oppdrift. Har du bra med vind, lite bølger, kan du starte på kroppsvekt nivå hvis du har forberedt deg godt. Store brett trenger mer vind enn små brett ned til ca kroppsnøytral oppdrift. Oppblåsbare PVC brett trenger ca 2 m/s mer vind enn brett i stiv fiber. Jo smalere brett jo tidligere take-off.

Så et vanlig spørsmål når du står der kry som en hane og overtent som som et St.Hansbål fra Ålesund og skal montere opp foilen på brettet for første eller nte gang:

HVOR skal jeg sette foilen?
Det er letteste å få til take-off når du slipper å flytte for mye på kroppen. I lite vind kjenner man veldig godt forskjell på å kunne stå på brettet sånn passe i balanse og skli framover. Da er det også lettere å gynge litt att og fram og engasjere foilen. Står man tungt på den ene eller andre foten for å balansere volumet i brettet, er take-off mye vanskeligere. Står man i balanse på volumet i brettet, men sliter med å løftes ut av vannet komfortabelt er gjerne foilen for langt foran - foilen løfter så fort at du ikke får kroppen over og flyr, eller for langt tilbake så du holder foilen nede uten å få løft. Har brettet mye volum foran, kompensere med foilen framover, har det mye bak, sett den bakover. Har du et alt for stort brett kjenner du ikke volumfordelingen på samme måte og det meste går, for da har du også gjerne en skolefoil under. Har du et brett hvor balansen kjennes umulig har det en volumfordeling som kanskje er bra for noen som er viderekommende, eller det rett og slett er et design som ikke passer der du er nå.
 
Så kan du tenke på hvor fotstroppene skal. Forreste der du står i balanse med 50% av vekten din og så setter du bakerste slik at du får den beinstillingen du ønsker. Skulderbredde mellom beina gir de fleste best utgangspunkt. Ikke eksperimentere med brei eller smal beinstilling før du har god avslappet kontroll på utstyret. Du må tilpasse deg utstyret, lære deg take-off i moderat stil før du begynner å tenke sjæl. Ikke gi utstyret skylda for koordinasjon som bare kan  læres på vannet. Har du utstyr som ikke passer så bra sammen eller prøver å lære i for lite vind eller rotete sjø må du regne med at lærekurven blir litt slappere enn for de som gjør alt etter boka og flyr stabilt fra dag en.

Foilboksene er plassert på brettet i forhold til hva brett designeren har hatt av foiler å teste plasseringen med. Det betyr at de fleste brett matcher godt hydrofoiler fra samme år. Generelt så er boksene fra 2018-2020 5-10 cm lenger bak enn i 2021-22, mens 23-2024 er 2-4 cm til lenger fram. Dette varierer i tilegg fra produsent til produsent. Årsaken er trenden hvor frontvingen flyttes nærmere masta for å utvide bruksområdet til hydrofoilen. Når mast og frontvinge er nærme hverandre kan du svinge fortere og mer presist. Som du vet så er det fuselage og bakvingen din som hindrer frontvingen din å spinne rundt som et helikopter, så det betyr ikke at det svinger fortere hvis du putter på noe mer retningsstabilt bak. Bytter du fra et fuselage hvor det er kortere avstand mellom mast og frontvinge må hydrofoilen flyttes like mange cm framover i foilboksen for å gi deg balansepunktet du er vant til. Ny foil på "gammelt" brett kan derfor gi noen utfordringer som at foilboksene ikke står langt nok fram til at du kan få balanse i utstyret. Så pass på å opplyse butikken du handler med om hvilken foil eller brett når det er ulike merker eller årsmodeller.
 

Og ikke glem unga: De yngste setter igang i 5 års alderen.

Hør med oss - så skreddersyr vi pakka for deg :)

Lykke til  - Vi sees!

Og nå er endenlig Appen du har ventet på lansert! https://www.duotonesports.com/foilwing/about-us/academy/ 

Men det finnes mer:)

Hoppe fra brygga og pumpe avgårde tar gjerne et par hundre forsøk, men er en super utfordring som gleder alle som ser deg øve. Her er noen tips:

Og bak båten:

Eller legg lista litt høyere og dra på langtur:

Og hvis unga ikke har fått eget utstyr kan du være litt grei og la de idet minste få sitte på ryggen:

https://www.youtube.com/@GWAWingfoilWorldTour

Noen brukbare podcasts søk opp:

"Blue Planet Show"

"The Generic Foiling Podcast"

 


Kommentarer (0)

There are no comments yet, be the first one to comment

Nyhetsbrev

Vi deler kompetanse & rabattkoder!
Choose your language
Choose your currency
KR

Recently added

Sum, inkl. mva.
NOK 0,00
0
Sammenlign
Start comparison

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert

Dette produktet har blitt lagt til i handlekurven din!
Vi ønsker å plassere informasjonskapsler på datamaskinen din for å hjelpe oss med å gjøre dette nettstedet bedre. Er dette ok? Ja Nei Mer om cookies »