SurfeSjappa har alltid ligget i front når nye brettaktiviteter bli oppfunnet. Helge introduserte wingfoiling i norge og er intenst opptatt av å finne de beste løsningene i kaoset som preger alle teknologidrevne farsotter. Først en forklaring av utstyr, mens hvis du har allerde, kan du rulle ned til avsnittet: Hvordan lære wingfoiling
Helge og Jonathan på Snarøya 4 juli 2022. Fullt trøkk og mye moro. Foto: Kandahari
De fleste har fått med seg at wingfoiling byr på et større bruksområde enn sammenlignbare aktiviteter. Det er også den letteste veien inn til å mestre å seile på en hydrofoil. I tilegg er det lett å bli revet med om man kommer i kontakt med noen av disse endorfinfulle utøverene som gliser seg slitne i tide og utide.
Her kommer en introduksjon i wingfoiling generellt, og mulighetene og problemstillingene du skal vurdere, uansett om du har utstyr, eller bare er klar for å bli en av oss :) Alt du har sett på internett , lest på et forum eller hørt fra noen på stranda; sett det i perspektiv med informasjonen vi byr på her. Vi er aktive fagfolk som jobber med dette hver dag sammen med designere og produsenter globalt, og kundehistorier lokalt.
Slik begynte det:
Vingen består av en rørformet polyethelen plastpose som er beskyttet av kraftig dacron, og seilarealet er av tynn fancy spinnakerduk. I tillegg er det ventiler og håndtak som kan være alt fra banebrytende, til ukomfortable og fiklete. Å pakke sammen en litt ræva designet vinge kan være irritasjonsmoment nok. For å vurdere en vinge er betimelige spørsmål: Er ventilene små, eller satt på tullete steder, tar det tid å tømme ut lufta, er materialene godt uv beskyttet? Preller vannet av, eller tar det lang tid å tørke vingen (våt vekt har også mye å si på vannet) . Passer den i bagen sin? Er bagen brukbar? Designmessig kan vi diskutere effektivtet og potensiale og vekt.
Wingfoiling har foreløpig vinger for freeride, wave og freestyle. Alle displinene er mulig med alle modellene, men alle har sine fordeler i spesielle situasjoner.
Hvilken vinge som er best for deg vurderes på din erfaring på vannet, kroppsdata, steder du skal bruke det, støtteapparat i nærområdet og annet utstyr det skal matche. Generellt trenger de fleste i begynnelsen en vinge som er stor nok til at man kommer seg opp og flyr uten å måtte gjøre så mye. Det er også en stor fordel at vingen er lett å få service på, da du vil få behov for det. Annenhåndsverdi er også viktig fordi du vil raskt bygge opp selvtillit på at dette har du kontroll på og ta egne valg (!) for å optimalisere garderoben. Vinger kommer gjerne i 0,5m2 intervaller, så erfarer du at det blåser mer eller mindre enn du trodde, eller du vil fokusere på å ri foilen mer enn å hoppe med den, da kan det hende at du vil endre på størrelsesinndelingen din. For å gjøre alt så vrient som mulig, så gir ikke en 6m2 i en modell samme startløftet som en annen, og en vinge som kan pumpes veldig stiv gir større bruksområde fordi du kan justere ytelsen ved å ha lavere trykk når det blåser på. Det er over 60 produsenter for tiden, vi regner med at ca 10 blir igjen så snart det generelle kompetansenivået blant utøvere og kunder kommer opp på et normal nivå.
Vi har valgt å jobbe med de vi mener har den beste balansen mellom kvalitet, design og pris. Duotone er ledende på dette feltet, Ken Winner er en visjonær designer som har hovedansvaret for at wingfoiling er en aktivitet de fleste vil mestre. Patenterte løsninger og uovertruffen produksjonskvalitet ut fra seilloftet på Sri Lanka, gir oss vinger vi kan glede oss over i mange år framover. De ulike prisene gjenspeiles også av materialene de er laget av, så de rimligste er i solid Dacron og spinnakerduk, mellomklassen i Penta TX og noe stivere materialer enn spinnakerduk, mens de heftigste er laget av Aluula og Mod3. Nå som det begynner å dukke opp brukte vinger på markedet er det viktig å være klar over at de fleste 1 og 2. generasjonsvingene har mistet egenskapene til å seile opp mot vinden, fordi de er strukket ut og blitt veldig slappe i akterliket.
Unit er «Wave» vingen alle ønsker seg i bratte nedoverbølger. En lett minimalistisk vinge med et stort bruksområde. Unikt ved denne er balansen mellom kraftig aksellerasjon og 99% autonom flight når det er som best. Denne er lettest å lære med for alle «ikke windsurfere». Håndtakene begrenser mulighetene for feil og akselerasjonen lar deg passivt skli lettere opp på hydrofoilen. Denne vingen uten bom pakkes til et mindre kolli enn sine søstere, noe å ta med i betraktningen særlig om den skal brukes mye til fjells.
Nå har 4. generasjon vinge med bom kommet i form av Slick 2023 Mod3. Den er primært utviklet for freeride - overlegen komfort i rotete fjordbølger og finfin retningsstabillitet i lufta. Slick har litt mindre «passivt» vindspekter enn Unit, men det er lett å kompensere med aktiv pumping når det må til. Den kan brukes for alle nivå, og har du holdt i en windsurfingbom vil du elske denne.
Slingshot Javelin er et godt alternativ til Slick, nå som denne også har fått en tynn carbonbom.
Anders Toralf ble med oss ut og luftet dronen sin en liten tur i Drøbak sommeren 2021.
Brett er laget av en isoporblokk frest til perfeksjon i en CNC maskin. Deretter er den forsterket med PVC blokker rundt foilboks og fotstropp fester. Denne pakkes deretter inn i 4mm PVC, noen lag med fancy fibre og grises til med klissete epoxy så ikke en eneste fiber er uten lim. Deretter bakes hele pakka i en presis støpeform eller en vakumbag til den er hard. Det er lett å se forskjell på high tech presisjon - da er mesteparten av brettet gjennomsiktig, mens hvis produksjonen er litt mer jalla brukes det mer maling for å skjule all sparklingen som må til for å rette opp feil i produksjonen. De kan også lages i oppblåsbar SUP teknologi, der skilles det mye på hvor stor og hvor bra carbonstøtten på undersiden er. På så små brett blir det neppe så sinnsykt skjeivt som det vi ser på billige sup produksjoner. Det er nemlig ikke så lett å lime sammen PVC duk presist. Alt som limes utenpå oppblåsbare brett er en riskfaktor.
Hvilket brett som er best for deg vurderes på din erfaring på vannet, kroppsdata, steder du skal bruke det, støtteapparat i nærområdet, annet utstyr det skal matche. Generellt trenger de fleste et brett som har mål som lar deg holde balansen i stående nybegynner startposisjon. De viktigste målene er oppdrift, bredde/arealet på flata foran foilboksen (som ingen oppgir). Den vanligste aha opplevelsen for de fleste er at her handler det om "slipp krefter" i takeoff og ikke brettet sin planterskel. Det er foilen som sender deg opp, brettet er der bare for at du skal få nok fart til take-off. Hydrofoiler som har stort areal er mindre sensitive på brettvalg enn de mer effektive hydrofoilene. Velg så smalt du kan mestre, de oppnår høyest fart nede på vannet og flyr derfor i lavest vind.
Vi har valgt Fanatic, Indiana, Axis, Vayu, og AFS som brettleverandører. Disse representerer det beste som er å oppdrive av produksjoner fra to kontinenter. Fanatic har vi jobbet med siden 1982 og AFS (Foil&Co) er hvor vi også henter våre suverene AFS windfoiler.
Når Sky Solbach presenterte Sky Wing brettene (markedsleder) satte han standarden for alle kompakte brett på markedet. Kopiert i det uendelige er likevel Sky brettene hele tiden noen hestehoder foran alt annet. Ekstremt funksjonelle design med perfeksjonert plassering av volum, fotstropper og foilbox. I tilegg er byggeteknologien bombesikker, så hvis funksjon og levetid og annenhåndsverdi er prioritert hos deg, finnes det ikke ett bedre valg.
Våre franske venner overrasket oss med de superlette Fly modellene i 2020. Pvc/Carbon brettene er nesten kiloen lettere en det meste annet og det kjennes på akselerasjonen! Rene Tuomo inspirerte design som oppfører seg eksemplarisk på vannet. Vær klar over at så lett som dette betyr tynnere laminater og litt mer forsiktig håndtering. Vi anbefaler at det monteres RSPro beskyttelses tape på sidene hvis brettet slenges rundt på brygger i båter og på asfalt slik vi gjerne gjør. Brettet leveres uten fotstropper, så kjøp det i tilegg når du skal opp og fly i lufta.
Etterspørselen på brett vil ingen ende ta, så vi har også inngått samarbeid med Sveitsiske Indiana som leverer carbon brett designet av legenden nede på Fuerteventura. Disse kjennetegnes av veldig lav planterskel og friske farger. En av favorittene her på huset er Indiana 81 RS som er litt smalere enn sine fettere i samme litervolum. Det gir tidligere take-off, og mer speed når brettet er på skrå.
Helge flyr senhøsten 2020 i Ørekroken - moro med vind og 1250 vingen til Fanatic.
Hydrofoilen består av fire elementer. Vi har gitt opp å snakke om flykropper og stag, så vi holder oss til kvasinorsk som de fleste forstår. På toppen sitter foilhodet, deretter kommer masta som igjen holder fuselaget som vingene festes til. Noen foiltopper er limt fast i masta, noen skrus fast, de beste er støpt i ett stykke med masta. Noen master og fuselager er laget i eloksert aluminium, noen er i carbon. Det er ingen sammenheng mellom materialvalg og stivhet før masta alene koster mer enn 15000. Vingene er gjerne en miks av en skumkjerne, eller treverk med fiber laminert utenpå. Bakvingene er ofte så tynne at de kan være i massiv karbon eller glassfiber. Skruene er laget i syrefast stål eller titan. Konstruksjonsmessig er det vannvittig komplisert å lage en god foil. Alle disse delene skal virke i sammen som betyr at noe skal være så stivt som mulig, mens annet skal bøye seg dynamisk med bruksområdet du søker. Uansett hvor avansert datadesign som er utgangspunkt for prototypen, er nitidig testing og microjusteringer eneste metode. Det er like mange design som det finnes flydesign, forskjellen er heldigvis at når hydrofoilen ikke virker, så faller du bare i vannet istedet for i bakken.
Egenskapene til en hydrofoil påvirkes altså av alle delene. Er foilhodet for mykt eller masta vrir seg i svingene tryner du på grunn av forsinkelsen. Har fuselaget for liten støtte til vingene sine knekker du vinger eller vrir av gjengefester når innser hvor lett det er å hoppe. Er vingene for store klarer du ikke å holde brettet nede, er de for små kommer du ikke opp, er de uten riktig flex spinner du ut, er fuselaget for langt klarer du ikke å svinge fort nok til å stå i et slag eller hente deg inn i en jibb, er det for kort må du foile mer, er bakvingen stor kan du slappe av, er den liten må du følge med i timen, er forvingen bøyd nedover og bakoverlent svinger den fortere, er den flat har den høyere topphastighet, er bakvingen nedoverlent kan du peise på på skarp kryss, er bakvingen flat er det lett å pumpe brettet uten vingen, er den bøyd oppover kan du ta en kopp kaffe og kose deg i hver jibb osv osv. Vi er her for at du skal slippe å kjøpe de 5280 ulike kombinasjonene vi typisk har for wingfoil i Axis (markedsleder) sortimentet vårt. Ikke bry deg om shims og bakvingejustering hvis du har kjøpt en pakke hos oss. Det er først når noe egentlig ikke passer sammen at de er aktuelle.
Hvilken hydrofoil som er best for deg vurderes på bakgrunn av: din erfaring på vannet, kroppsdata, steder du skal bruke det, støtteapparat i nærområdet og annet utstyr det skal matche. Vi er hva ChatGTP er for skoleungdommen :) Generellt trenger de fleste en hydrofoil som gir en jevn løftekurve i startfasen. Det betyr en mast som er stiv nok til å holde kroppsvekten din, et fuselage som er langt nok til at du klarer å seile sånn passe kontrollert, og front og bakvinger i "medium aspect" klassen. Forskjellen på en foil som bøyer seg mye og en som ikke gjør det henger tett på prisnivå. En "billig" foil er som å kjøre bil med stor dødgang på rattet eller spille et dataspill hvor kontrollene har stor forsinkelse. Du kommer opp på det meste, men det er nesten klin umulig å lære seg å snu i flight fordi foilen overstyrer alt du prøver på. Så pri1 må være hydrofoilen. Deretter ett brett som holder foilen så presist som mulig under føttene dine (unngå oppblåsbart hvis du kan) og en seilvinge så god som du føler du kan legge på til slutt). I neste omgang er det viktig at det er lett å få tak i kompatible front vinger, bakvinger og fuselager som gjør foilen mer effektiv og kvikkere i svingene. Det er primært bredden og profilen /camber på hydrofoilvingene som avgjør hvor lite vind du flyr i, ikke arealet. Litervolumet til vingene gir god indikasjon på hvor effektive de er / hvor langt de flyr før de detter ned (motstand i vannet). Det er alltid lettere å svinge og snu når brettet flyr uten behov for kontinuerlig trøkk fra foilvingen. (som å svinge på ski i forhold til skøyter).
Jo bedre samspill det er mellom hydrofoilen, brettet, kroppen din og vingen, jo bedre ytelse og bruksområde får du. Kraftovereføringene mellom disse 4 komponentene = effekt og bruksområde. I begynnelsen av sesongen er det gjerne kroppskomponenten som trenger å bli stivere og mer direkte, mens de andre gjerne får et boost med feriepenga.
Fanatic var først ute med å forstå at wingfoil stiller større krav til mast/fuselage enn kite, wind og supfoil. Vi vet ikke om noen hydrofoiler som er sterkere enn Fanatic sine. Samtidig har de et veldig godt utvalg på carbon vingesett spesifikt for wingfoiling. I 2022 begynte de å levere noen fantastiske carbon mast/fuselage kombinasjoner. Vi er veldig imponert over Glide og Free serien som lanseres nå i 2023. Veier du litt og jakter på stabilitet er Fanatic det beste valget i aluminumsklassen. De er også lettere å skru sammen og vedlikeholde enn alt annet vi har.
Axis foils er hydrofoilsportens soleklare ledestjerne. Adrian Roper er ihuga wingfoiler og foiler generellt. Gjennom mange år har Axis finjustert produksjonsteknikker og leverer et produkt i uovertruffen kvalitet. Ønsker du ingen begrensninger i valg og kompabillitet til alle typer foiling er Axis førstevalget. De introduserte den beste HM carbon masta så langt i historien i 2022, så er det plass i budsjettet er det en no-brainer. For tiden er Axis markedsleder i norge - det er en stor fordel når man senere vil bytte deler med andre på hydrofoil.
Hvordan lære wingfoiling så enkelt og raskt som mulig:
En viktig del av utstyret er deg. Det er kroppen din som overfører kraften fra vingen gjennom armer mage og bein. Jo fastere denne delen av utstyret er, jo mer effektivt vil det være. Tenk litt over hvordan denne kraftoverøringen fungerer. Vind + vinge (+-kropp´3) - friksjon i vannet = kjempegøy!
Heldigvis er vi alle ulikt utstyrt sånn at vi slipper å bruke samme utstyret alle sammen. Det er viktig å hensynta dine fysiske forutsetninger og viljen til å lære noe nytt.
Kraften fra vingen skal du dytte brettet framover med. Oppgaven din er da å trekke og henge i vingen og dytte brettet framover med beina. Hold vingen slik at den gir deg likt trykk i begge henda, skyv brettet framover med mest mulig likt trykk i begge beina. Siden du er så heldig å stå på en hydrofoil er viktig å ta med at i take-off engasjerer du foilen i fartsretningen akkurat som om du var et fly.
Så rekkefølgen: - rullebanefart først - så litt ekstra trekk med bakre hånd i vingen for å øke trykket på brettet bak så det begynner å klatre opp av vannet - så når brettet er klar fra vannet trekker du med forrerste hånd for å øke trykket på forrerste fot da stanser klatring og du flyr horisontalt. Da kan du rette deg opp og fokusere på samme trykk på begge henda og begge føttene. Alt dette krever repetisjon til det blir muskelhukommelse. Jo bedre du blir til å ta av, jo mindre hydrofoil trenger du for å ta av. Blåser det mindre enn anbefalt vindområde for vingestørrelsen din kan du utvikle rytmisk vingfoilgymnastikk og komme deg opp i svært lite vind.
1. Last ned denne appen og bruk den aktivt etter å ha lest tekstene nedenfor:
Kroppen din må gjennom en lærefase. Noen bruker tid på å forstå hvordan vingen virker, mens andre får skjælveknær når hydrofoilen løfter. Her er en grei måte å ta alt stykkvis til sukess:
Tren på:
1. Lær å bruke vingen din. Bruk noe du lett kan holde balansen på (på bena/windsurfer/skateboard/SUP/rulleskøyter/ski/snowboard/skøyter). Det er helt nødvendig at du mestrer vingen før du går på vannet hvis brettet er passe størrelse. På brettet er det vingen som gjør at du holder balansen - hvis du vinkler vingen feil i vinden gir den ingen støtte og da skylder du på brettstørrelsen istedet for på dårlig forberedelser. Lær å holde kraft i vingen i alle retninger, og å snu den rundt når den ligger oppned, før du går på vingfoilbrettet.
2. Krabbe opp på brettet, med foilen på i vannet, til sitteposisjon, bli kjent med den ekstremt uvante volumfordelingen og veien ut til dypt nok farvann.
3. Tren på brettet du skal bruke uten foil på - legg det på snilt underlag, reis deg opp med «bakfoten på midtlinja - kne og ankel på midtlinjen - like greit å lære rett teknikk fra start. Forfoten reiser du deg opp på, vingen gir deg støtte enten fra vind eller vann. De fleste "lære å wingfoile" kursene viser på oversize brett (20 til 30% mer oppdrift enn kroppsvekt). Disse kan du sitte på skrå og reise deg opp på på nesten alle måter. Går du fra et slikt og til et brett som er bedre egnet til wingfoiling MÅ du starte med å sitte overskrevs på brettet og klamre deg opp slik at du sitter på knærne pekende mot tuppen av brettet og reise deg opp i fartsretningen samtidig som vingen har kraft fra vinden, ellers er det helt umulig å holde balansen. Husk å vri bakfoten på midtlinja/legge hælbuen mot bakre fotstropp når du reiser deg (som på et bølgesurf brett). Begge føttene på midtlinjen, tråkker du over på tåsiden av brettet kan brettet velte "feil" vei, og da skvetter du ikke bare i vannet, men kanskje i drakta også. Tren på dette på land med og uten vingen din, til du gjør det uten å tenke på det. Gjør bevegelsen baklengs først - fra stående og ned så du skjønner hvordan du skal reise deg. Repetisjon, repetisjon, repetisjon.
4. Seil gjerne litt fram og tilbake før du reiser deg opp. Blåser det mindre enn 3 ms er det hele veldig vanskelig. Fordi du ikke har noe å støtte deg på og som nybegynner trenger du det.
Rett før take-off er greit med litt in-put. Foto: Bleikvin
5. Som kiter eller surfer, er det å krysse med et seil som er en utfordring, som windsurfer er det hydrofoil løftet som overrasker. Ikke la kroppen reagere med alle instinktene du har innarbeidet fra tidligere erfaring - gjør heller som du får beskjed om av meg her, så flyr du på "no time".
6. Har du ingen erfaring med vind eller vann - er du heldig i teorien, men bakpå motorisk. Tren så mye du kan balanse. Stå på ett bein når du pusser tenna, bruk Indo Board når du tenker på sofa, ha brettet ditt i nærheten og tren på surfe pop UPs så du vet hvor midten på brettet ditt er i blinde osv. Prinsipper bak seiling er det samme som alle andre nedover bakker. Først litt fart, så kjøre på tvers og etterhvert svinge. «Vinden» blåser fra toppen av bakken, men siden du har medbrakt heis kan du klatre oppover bakken når vingen har trykk og brettet kjøres på tvers av vinden/oppoverbakken.
7. Blikket ditt styrer alt du gjør fordi det sitter på overkroppen din. Se ned og forfoten får all vekten - se opp og bakfoten får det. Du kan tro at du bestemmer dette selv, men det gjør du ikke før etter ca 5000 gjentagelser av motorikken din som lagrer dette etterhvert som ubevisst muskelhukommelse. Så ikke se bakover når du skal fremover. Se dit du skal og stram magemusklene så resten av kroppen følger spent etter.
8. Riktig utstyr - for de fleste er et middels stort brett med en hydrofoil som sklir jevnt opp av vannet og en vinge som matcher kroppen din. Bruk kompetente fagfolk. Du kommer 100% sikkert ha behov for service, deler og hjelp så lenge du eier en hydrofoil.
9. Enkleste forhold er flatt vann og 7-12 ms. Reis dit det finnes når du er klar for første tur.
10. Å snu er en stor fordel. De fleste har bygget opp en foretrukket framfot i fartsretningen, så fortvil gjerne når du oppdager at en vei er lettere enn den andre. Men du får til det også.
Å snu i fart er lettest uten å flytte på beina. Kjør gjennom hele svingen, bare snu vingen over hodet før svingen og fortsett med vekten på tær isteden for hæl. Hvis hydrofoilen din er myk/billig, må du holde veldig jevnt trykk gjennom svingen. Stivere foiler med mer dynamiske vinger tåler litt mer justering på radius fordi den er med deg i svingen. En mykere hydrofoil retter seg ut og stopper momentet når du slipper opp på trykket. Det kjennes ut som om at halve svingen går greit men så styrer plutselig folien rett fram og du må kontrabalansere eller bade.
Skal du lære i vindforhold under 7 ms må brettet være minimum 10% mer enn kroppsvekten din hvis du har en midt på treet løsning. Har du lett fancy utstyr går det fint med ca 5% har du noe som egentlig ikke er laget til formålet legg til 30% oppdrift. Har du bra med vind, lite bølger, kan du starte på kroppsvekt nivå hvis du har forberedt deg litt og er så tøff i trynet som mange av oss blir etter et liv på brett.
Jonathan (13) flyr i jibber og slag på pappa Einars utstyr. Foto: Pappaen
Og ikke glem unga: De yngste setter igang i 5 års alderen.
Hør med oss - så skreddersyr vi pakka for deg :)
Lykke til - Vi sees!
Og nå er endenlig Appen du har ventet på lansert! https://www.duotonesports.com/foilwing/about-us/academy/
Men det finnes mer:)
Hoppe fra brygga og pumpe avgårde tar gjerne et par hundre forsøk, men er en super utfordring som gleder alle som ser deg øve. Her er noen tips:
Og bak båten:
Eller legg lista litt høyere og dra på langtur:
https://www.youtube.com/@GWAWingfoilWorldTour
Noen brukbare podcasts søk opp:
"Blue Planet Show"
"The Generic Foiling Podcast"