Axis Foils - En Oversikt
Axis foils er det best utbygde hydrofoil systemet. Alle dine behov fra du begynner på hydrofoil til dagen du krever absolutt skreddersydd presisjon tar Axis vare på deg.
Har du lite erfaring med hydrofoil kan AXIS universet virke overveldene. Du kan velge tusenvis av kombinasjoner som alle sammen har ulike egenskaper. Her prøver vi å gi veiledning så du lettere kan velge bort det som ikke er interessant for deg. Den store variasjonen i av komponenter gir deg/oss mulighet til velge å nøyaktig det du trenger for din egen individuelle foil-reise! Enten det er Winging, Prone (surf-foiling), SUP, Downwind, Brygge-start eller Windfoiling, har AXIS og Surfesjappa utstyret du trenger. Det viktigste å forstå er at hydrofoilen din er på en måte brettet ditt og at det er forholdet i % mellom størrelsen på kroppen din og størrelsen på hydrofoilen som betyr noe. Dette forholdet mellom hvor mye løft som er best for deg er også et forhold som påvirkes av hvor mange hestekrefter du har til rådighet for å drive hydrofoilen opp og fram. Blåser det jevnt ræva eller jevnt fantastisk, er bølgene dine ladet med mye energi eller lite, skal du også ta hensyn til det i valgene.
Forhåpentligvis vil informasjonen nedenfor om de ulike produktene hjelpe deg med å begrense valgene dine om du vil gjøre valgene på egenhånd. Vil du foile uten å nerde deg inn i alle eventualiteter, velg en av pakkene våre eller kontakt kompetente fagfolk - vi elsker å tilrettelegge og løse foilfloker.
Hele katalogen er her: http://www.axisfoils.com/current-brochure
TERMINOLOGIDet florerer av nye ord og uttrykk. Det største problemet er ordet bredde. Hydrofoilen ser vi jo egentlig i fartsretningen og da blir bredde vingespennet og bredden av vingen på tvers blir lengden. Men det går jo ikke fordi intuitivt blir det ikke for de fleste. Så vi bruker wingfoilnorsk. Wingspan er vingespenn, Chord er dybde, og når vi snakker om tykkelse på vinger så har det med løft, motstand og volum å gjøre ;-) Fuselage holder frontvinge og bakvinge sammen. Mast holder fuselage og brett festes til mast. Gjerne skrudd sammen skruer i titan eller stål. Enkelt med andre ord. ASPECT RATIO | Vingespennet i forhold til "dybde/bredde i fartsretningen". Jo høyere tall jo mer effektiv er den. PRONE | Padle deg opp fra liggende stilling, oftest i bølger. DOCK START | Ta rennafart fra brygga og hopp på brettet og gyng deg avgårde. DOWN WIND | Reise medvinds i dønninger på havet.
|
SES | SUPER EASY START PAKKE
Det smarteste valget du gjør når du skal starte på foil. Pakken kommer med Red Fuselage og Mast. Alle muligheter for videre utvikling er på plass. Disse er kompatible med Axis sitt store utvalg om du vil oppnå andre egenskaper enn hva du startet med.
|
FUSELAGE
Hver modell av fuselage kommer i forskjellige størrelser. Det gjør kropper og koordiasjon også. Generelt sett anbefaler vi lengre utgaver til nybegynnere i forhold til kroppsvekt og forutsetninger. Det gir roligere take-off og demper effekten av upresis oppførsel fra din side. Etter hvert som du veldig komfortabel, kan du pushe videre og velge kortere fuselager. Generelt sett er Short størrelsen best for nybegynnere/viderekomne over 60kg og Ultrashort for viderekomne/avanserte eller lette utøvere. Crazyshort og Sillyshort er enten erfarne wingere, pronesurfere eller for småtasser eller for de med godt utviklet teknikk.
Har du grei stabillitet i foilingen din så er fuselage lengde er viktig trimmingspunkt. Store frontvinger som 1401, 1380, 1201, 1310 matches helst med det korteste fuselaget og den minste bakvingen du tør å velge. Mens frontvinger som er mer fartsorientert eller max gli skal oppnåes kan gi bedre feeling på ett hakk eller to opp i fuselage lengde. Etterhvert bruker du gjerne en liten Skinny for max glid og en liten Progressive for max grep.
RED FUSELAGEDen opprinnelige AXIS-fuselagen, introdusert helt i begynnelsen med de opprinnelige Carve-vingene. Dette er den sterkeste forbindelsen fra fuselage til vinge på markedet - en solid blokk av aluminium som er optimalt formet for å passe inni vingen for minimum motstad. Den passer sammen sømløst med 4 x 8 mm bolter i en T-formasjon. Denne fuselagen brukes på større vingespenn og tykkere vinger. AXIS tilbyr noen av de største vingespennene på markedet for lettvinds-winging, downwind og oppstart fra brygge. Solid og stivt er helt nødvendig for ytelsen. |
BLACK FUSELAGEDa Axis satte standarden for lettseilte og effektive frontvinger under navnet HPS kom Black fuselage. Så tynt og smalt det kan lages ut at alt kollapser. Kopiert i det uendelig, men fremdeles stivest av "de raske" Dette svarte gullet bruker 2x8 mm og 2x6 mm bolter i en lignende T-formasjon for max styrke. De er kompatible med alle master og bakvinger som Red Series-fuselagene. |
MASTER
AXIS produserer både aluminiums- og carbonmaster. Aluminiumsmastene kommer i to tykkelser og et utvalg av lengder. 19 mm er gullstandarden for aluminiumsmaster - de stiveste på markedet. Karbonmastene er dyrere, men gir en ytelse på et mye høyere nivå. I tilegg tenker alle som vet hva det handler om: "Ohhhh, Carbooon! Skulle jeg ønske var vennen din." Mastelengder er enkel fysikk. Bredden på brettet og vingespennet definerer hvor høyt du kan seile opp mot vinden eller hvor brå sving du kan gjennomføre. Lengden på masten er også motstand i vannet så jo lenger masta blir jo tyngre er også take-off der det er aller viktigst (DownWind og slikt).
Generelt er det bare å ta den stiveste masta du har budsjett for, det er den viktigste delen av hele hydrofoilen din.
19 mm ALU Gullstandarden for aluminium :) Denne kan du beholde og elske gjennom hele foil-reisen din. AXIS har brukt 19 mm master siden begynnelsen. Enkelt sagt er de sterke som fy og stive som jippi! Vi har størrelser for alt og alle. Generelt sett er 75 cm og 90 cm de mest populære alternativene. 75 cm for læring, prone foiling eller wakefoiling. 90 cm for winging. |
POWER CARBON«AXIS Power Carbon beveger seg inn i en ny verden av kontroll og forbindelse mellom brett og foil.» Disse mastene er en deilig med dyr revolusjon. Veldig viktig for de som bruker de største vingespennene og for oss andre som ønsker å presse foilene din så høyt i ytelse som mulig. Power mastene gi den stiveste kraftoverføringen og dermed best mulig kontroll og drivkraft. "En mer direkte følelse med umiddelbar respons» - noe alle har glede av. De er ikke billige, men de er verdt hver krone! Finnes i massiv HD karbon og massiv HM karbon og sinnsykt drøye Ultra. |
ADAPTERE
BASEPLATE Kobling mellom mast og foilbrett - Aluminium |
DOODAD ADAPTER Kobling mellom mast og fuselage - Aluminium |
WINDSURF TUTTLE ADAPTER Kobling mellom mast og windsurfer |
SUP TUTTLE ADAPTER Kobling mellom mast og SUP-brett |
99% bruker standard 19 mm USBOX baseplater for å koble foilene sine til foilbrettene, foil tracks-systemet har blitt en standard i industrien. For å montere AXIS foiler på en windsurf tuttle-box velger du en Tuttle base/adapter istedet.
Doodads (dings på Australsk) - enten i 16 mm eller 19 mm alternativer avhengig av hvilken aluminiumsmast du bruker. Disse passer inni bunnen av masten og passer deretter inn i fuselagen. De stiver opp overgangen med ca 30% til fuselage. Carbon master bruker ikke Doodads eller baseplates. De er i ett stykke for å bli så stivt som mulig.
FRONT VINGER
|
PUMP N GLIDE | PNGDette var et enormt fremskritt for foilsporten. Denne familien er satte standarden for lettvinds winging, pump foiling og downwinding over hele verden. Nå er det ART PRO 1401 og Spitfire 1180 som har delvis tatt over disse posisjonene. 1310 er fremdeles den største frontvingen som du kan skli deg opp på, men du kommer ikke så langt som på f.eks en 1401. 1300 og 1150 vingen er i stor grad erstattet av Spitfire 1180. 1310 er også et godt alternativ for lett vind, hvis du har investert i kroppsvekt 95kg+ den utmerker seg spesielt i pump foiling. 1310 holdt verdensrekorden for uavbrutt pump foiling lenge (inntil ART PRO kom). Disse to vingene har lavere side-breddeforhold enn 1300-modellen. Så de kan fly ned i vanlig gangfart. Dette er store vinger men matcher du de på Advance Red-fuselagene vil de gjøre en fantastisk jobb i lettvind sammen med en stor vinge i hendene. 1010 og 910 opprettholder sin posisjon i kategorien for lettvektere wakefoiling og pumping. Begge er supre allround-vinger. 910b er en av de letteste å lære Pronefoiling på og den er helt konge bak båt eller vannskuter. |
BROAD SPECTRUM CARVE | BSC
Dette er den beste allrounderen for alt relatert til wing, SUP, prone, kite og wake foiling. De større størrelsene (1120, 1060, 970) er perfekte for de langsommere sportene som wing og SUP, mens de mindre størrelsene (890, 810, 740) er fantastiske frikjøringsfoiler for prone, kite og wake.
|
HIGH PERFORMANCE SPEED | HPS
HPS er en brukervennlig familie av frontvinger med høyere fartspotensiale. Det er det naturlige steget å gå videre til når du er blitt wingfoiler. Hele spekteret av HPS-vinger passer på Black-fuselagene og drar nytte av den reduserte tykkelsen disse fuselagene tilbyr. Mindre motstand - mer fart - bedre glid. De krever en litt annerledes teknikk for å komme opp på foilen - altså litt mer fart for take-off - men når du er oppe, sklir de veldig lett, er komfortable, og pumper tålelig bra. Bestselgeren 1050 parret med så liten progressive bakvinge som du kan mestre, vil utvilsomt gi deg et nytt syn på hvor lekent og gøy du kan ha det i lite vind. HPS blir delvis erstattet av nye ART V2 fra 2024 |
AXIS RESEARCH TEAM | ART
ART-serien - toppen av rekken, denne serien av frontvinger handler om nesten friksjonsfri glid og ytelse. Brukes primært av avanserte wingere og Pronesurfere i Norge, men disse vingene brukes også til downwinding og wakefoil. For best resultat kan disse vingene gjerne kombineres med Power Carbon Master, Advance Black-fuselager og mindre progressive eller Skinnies bakvinger. I samspill gir dette deg den mest ytelsessterke oppsettet som er på markedet. Disse superstive mastene gir deg unik direkte kontroll over vinger med redusert tykkelse og høye aspektforhold. Advance-fuselagene og bakvingekombinasjonene gir den beste svingeevnen som er mulig for disse vingene med større spennvidde. Vi anbefaler å gå over til ART-vingene først når du er dyktig på HPS-serien. Å hoppe fra noe langsommere og rett til ART-vingene er ikke så gøy og gir en knekk i selvtilliten du har opparbeidett deg på BSC eller PNG. Det er også verdt å vurdere hvor du flyr oftest, ART-vingene liker ikke turbulent vann så godt på grunn av den reduserte dybden og det store vingespennet. Vil du peise på mest mulig effektivt på skarp kryss er det ingenting som er raskere en ART og samtidig er en drøm å ri tilbake på dønningene. ART blir erstattet av ART V2 fra 2024. V2 er bare mer av det gode ART byr på. Samme løft men større fartsområde. Rett løft profil som ART PRO og Spitfire gjør det lettere å tilpasse bruksområde med fuselage lengder og bakvinge typer. |
AXIS RESEARCH TEAM PRO | ART PRO
Da alle trodde toppen var nådd, så viste det seg at K2 ikke var verdens høyeste fjell ;-) Axis løfter nok en gang hydrofoil til ett nytt nivå. Dette er en serie vi venter oss mye av. Disse er for deg som tenker foil, foil, foil til du sovner, og drømmene stort sett er våte.
Matches med de nye Skinny bak-vingene og helst Black Advance Fuselage. Art Pro får du til alle formål fra ministørrelser på 75cm/500cm2 opp til monsteret på 140cm/1760cm2. De krever effektiv teknikk og moderne utstyr så velg denne serien kun om du har en del erfaring og utstyr som er nyere enn 2022.
Fra 2024 er verson 2 kommet. ART V2. Den er bedre, men den gir deg også muligheten til å få deg en legendarisk ART billigere. For de er på tilbud, og de dukker opp i bruktmarkedet nå som alle som elsker ART må ha V2. |
BAKVINGER
FREERIDEFreeride original bakvinger er laget for god støtte og max demping av hydrofoilpakka. De er designet for nybegynnere og viderekommende foilere. De passer et bredt spekter av oppsett for forskjellige foil-disipliner. De største størrelsene gjør foilingen så enkel som mulig. De mindre størrelsene 370/340 vil være stabile i en rett linje, samtidig som de gjør brettet kvikkere fra kant-til-kant. Med de nyere rette løftprofilene til Spitfire, ART V2 og ART PRO velges Progressive bakvinger i større grad da det er en fordel at høyde/sideforholdet mellom front og bakvinger ikke for ulike. Har bakvingen lavere AR enn frontvingen bremser du unødig mye, og er den høyere definert steiler den ut fronvingen, men det er et mindre problem for de fleste. |
SPEEDDen bakre vingen har for mange en overraskende høy effekt på den totale hastigheten til foiloppsettet - mer enn du kanskje tror. Etter et par år med bruk av freeride-foilene og introduksjonen av mindre og mindre alternativer, begynte AXIS å eksperimentere med helt forskjellige former og profiler på bakre vinger. Ved å fjerne skumkjernen og bruke 100% karbon kunne Adrian redusere tykkelsen øke aspektforholdet og produsere en mye flatere foilseksjon. Det gjør denne familien vinger veldig raske.
Fra 2023 er 460 V2 den nye standarden. For den raskeste bakvingen mulig, fjern vingetuppene på 380. Eller kjåp en Skinny og skim ned vinklene. |
PROGRESSIVEDen nest nyeste serien av bakvinger som kommer ut fra AXIS HQ har vist seg å oppfylle mange krav innenfor en rekke forskjellige disipliner. De kombinerer den svingete følelsen fra 390GAP med den tynnere profilen til speed-vingene. Kanskje litt for løse og raske for nybegynnere, men de større størrelsene kan være en god introduksjon til serien. Start med de større og jobb deg nedover etter hvert som du utvikler deg. Vi anbefaler 400 eller 375 som et godt utgangspunkt for foilere med kroppsvekt rundt 80 kg for winging. De større størrelsene 475/450 har blitt populære blant pumpfoilere og wing-foiler og ønsker noe med litt mer grep enn 460 V2 speed.
|
SKINNYUtviklingen av de mye raskere ARTPRO-vingene fikk Axis til å begynne å eksperimentere med smalere vinger uten å forandre så mye på vingespenn. Med minimale spennendringer (bare 7 mm mellom dem) og drastisk reduksjon av dybde til 55, 50, 45, 40 og 35 mm, fant vi positive gevinster i fart, kontroll, balanse og følelse. Skinnies har arvet mange av de samme egenskapene som gjør Axis sin Progressive-serie så populær, som den presise følelsen, sømløs start og gjenoppretting av svinger. |