Axis - Front Wing - Spitfire - Surfesjappa - Hele Norges Surfesjappe
Meny
NOK
Axis - Front Wing - Spitfire
Axis

Axis - Front Wing - Spitfire

NOK 9.399,00 Inkl. mva
På lager
Bring Servicepakke | 2-4 dager virkedager

Kjøp nå, betal senere.

  • Klarna • Mastercard • Visa
  • Norsk Brettbutikk Siden 1978
  • Rask levering med Brings Servicepakke

Andre varianter:

Produktbeskrivelse

 

"Spitfire er opprinnelig designet for å ri bølger. Den er svært generøs i å beholde løftet i hårnålsmanøvere og aksellrere når du trenger det. Vi bedømmer Spitfire basert på bruk med vinge for det er hva vi primært driver med. Designgrunnlaget er annerledes enn de fleste hydrofoiler vi kjenner til i det at camberprofilen (tykkelsen) går i en rett linje fra tupp til tupp i hele vingespennet. Det skaper dynamikk vi ikke tidligere har opplevd. Det betyr mer forutsigbart løft uansett hvor mye av foilen som er i vannet og reaksjonsmønsteret blir roligere når foilen endrer vinkel. For å få noe slikt man ikke skulle tro kan svinge i det hele tatt til å svinge, er det viktig å følge på med Advance fuselage som setter deg 6cm nærmere løftet, og at bakvingen er så svingevillig som du klarer å håndtere. I kombinasjon med Progressive får du best freestyle egenskaper, mens med Skinny får du best freeeride egenskaper."

Etter noen måneder med alle størrelsene er jeg med mine 88kg blir helt avhengig av Spitfire 780 holdt på plass av Skinny 40 på Crazyshort Advance og HM 102 masta. Rett og slett nydelig gøy og sprettent fra ca 8m/s på et 60-70 liters brett med vinger fra 6.5 til 3.5

HELGE ROTNES

Spitfire 620 og 670 ble sluppet 15 mai og er freeride foilen for småtasser under 35kg eller alle andre vektklasser som er full power med vinge eller down the line i brutale bølger. Kai Lenny gjore noen seriøse runder på Nazaré med disse, så du ikke trenger å bekymre deg for potensialet. De er også supre for kitefoiling.

Spitfire 1180 som ble lansert vinter 23/24 avviker litt fra resten av serien med 0,25% tykkere camber. Da flyr du ennå tidligere enn vingespenn økningen skulle tilsi i forhold til Spitfire 1100. Rett og slett fordi det er mer hensiktmessig i denne klassen vinger.

Dere som lurer på valget mellom Spitfire 1180 og ART PRO 1401 så er hovedforskjellen på disse høyde/breddeforholdet (AR) begge flyr sinnsykt tidlig men stiller litt ulike krav til deg. Jo lavere AR jo lettere å balansere seg opp i flight på foilen. 1401 kan gå raskere og høyere på grunn av lavere motstand i vannet. Begge kan svinge - jo bredere vingespenn jo kortere fuse og smalere bakvinge må til for å oppnå gode svinger. Så generellt - 1180 er allrounderen, mens 1401 er spesialisten, i minimalt med vind eller bølger.

 

Rapport 1. Søndag 9/7 Drøbak. 3-8 m/s.

Helge 88kg, Øystein 83kg

Set-up 1: Slick 6.5, Phantom Drift R 65 liter, Axis HM 102cm mast, Advance Ultrashort, Spitfire 1030, Skinny 45.

Set-up 2: Ventis 7.0, Axis Hybrid 6´4, Axis HM 90cm mast, Advance Ultrashort, Spitfire 1100, Skinny 50.

Debrief: Glis. Dette var digg. Utstyret flyr lett og svinger som en drøm. Utoverstrøm og ekstrem båtaktivitet i Drøbak skaper helt spesielle rodeoforhold. Nærmere land der strømmen ikke er så sterk roer mye seg så testing blir allsidig og fin. Andre vingere sliter med å holde seg igang så vi får testet styrken til Spitfire flyene som var evnen til "dog-fights" med svært lav stall speed. Jeg føler meg som "Biggles" der Spitfire lar meg dra til - aksellerere - dra til i svingene og neste stoppe helt før et pump eller to med brettet flyr meg videre. GPS hastigheten i flight varierer fra 5 til 18 knop i den lette vinden. Et og annet lasteskip byr på bølger også. Facinerende at noe kan være så bekymringsløst i 180 graders+ svingene med vingetuppene ute av vannet uten å miste alt grep.

Skinny bakvingene er viktige når det gis litt gass. De bygger ikke opp løft under forfoten når hastigheten øker slik alle andre bakvinger gjør. Spitfire er rett og slett veldig moro og sånn passe avhengighetsskapende. Hopping med disse store vingene smeller ganske bra. Etter et par ganske flate landinger tenker jeg at her skal det landes med mer vinkel enn ART og HPS. Det er lett å pumpe seg ut etter landing. Det blir spennende å ta de minste Spitfirevingene ut i ruskete forhold å se hva de er med på i lufta. 1100 og 1030 flyr lett, er sånn midt på i høyde/breddeforhold, men jeg må se noen med mindre erfaring enn meg og Øystein klarer å skli de igang på litt mindre optimalt utstyr, før vi kan si at om de kan erstatte HPS for for de som kommer fra de tykkere nybegynnerprofilene. Er du komfortabel på vinger med stort vingespenn og kort lengde (ekte HA) er Spitfire null stress.

 

Rapport 2. Torsdag 13/7 Snarøya. 7-13ms.

Helge 87.5kg

Setup: Slick 6.5, Phantom Drift R 65 liter, Axis HM 102cm mast, Advance Ultrashort, Spitfire 840,760 Skinny 40.

Det er typisk juli vær, torden lyn og crazy heavy regnbyger og plutselig sol. Vingen funker fint som paraply men jeg savner goggles når det dundrer ned med vann. Tar ikke sjansen på å seile for langt ut i fjorden på grunn av torden stress og tar noen telle pauser for å være sikker på at vi ikke er for nær lynnedslagene. Vindmeldinger i sånt vær er usikre, så 6.5m som passer utmerket de første 5 minuttene kan byttes ned til 4m2 hvis det ikke var for usikkerheten om at det kan løye fort, så da blir det heller å henge på med alt trapeser og drakt kan tåle i de drøyeste kastene. Veldig gøy når det skal hoppes men det krever litt ekstra fokus når vingen skal motsatt i slagene (lett å blåse overende baklengs).

Først en tur ut med Spitfire 840. En deilig frontvinge som flyr som en HPS 830 men kan presses lenger i svingene uten at den glipper. Det rettere vingespennet kjennes i inngangen til svingen på en måte som er litt uvant. I stedet for den myke inngangen en HPS har i svingene er det en litt mer bestemt holdning for å ta Spitfire inn. Denne "kroppen over vingen" stabiliteten som Spitfire gir er helt unik. Pitch stabiliteten er ekstremt god i sammen med Skinny bakvingen (straks man har seilt seg inn på Skinny). Det betyr mindre høydekorreksjon når man pusher svingene på Spitfire. Jeg tipper de som har mange timer med medium små foiler under beina vil elske Spitfire, mens de som synes ikke kan unngå å nøle litt og trekke seg hvis ikke alt går som forventet vil synes HPS er mer sympatisk. Pumpemessig er det vanskelig å si at den ene er bedre enn den andre, begge funker fint når det er så mye power som du får i krappe vindbølger i 10+m/s.

Siden jeg har godt med power i henda bytter jeg fort til Spitfire 780. I disse forholdene ville jeg normalt ha valgt en ART 699 som er det minste jeg har. Spitfire 780 passer godt i disse forholdene, den flyr litt lettere enn ART 799 og man kjenner at Spitfire har lavere høyde/bredde forhold. Nesten som en HPS 650 bare litt større. Det lar den fly saktere enn ART 799 og 699 som igjen betyr hjelp og støtte når du ellers ville gått på tryne. Det er latterlig enkelt å fly gjennom alle slags svinger og jeg har aldri klart så krappe hårnålsjibber og slag med konstant hastighet noensinne.

Hopping er et kapittel for seg. Det er en hoppedag, fullstendig overpowered vinge i henda og en superhappy ollyglad stabil vingeprofil under beina. Spitfire i denne størrelsen er en freestylemaskin. Jeg gleder meg til å se hva kidsa kan få til med denne. Jeg er jo alt for gammel til å skjønne vitsen med å snurre rundt til man blir svimmel så "straight airs" og halvhjertede railies er stort sett min generasjon. Men det er veldig gøy å hoppe høyt. Jeg er helt sikker på at Spitfire kommer til å gi meg mine høyeste hopp denne sesongen. Akselerasjonen er rå og timingen enklere enn på ART.

SMS Halvard: Hadde 70km dw me spitfire 900 i dag for at jeg ikke skulle dra fra de andre så mye. Funket fint men foretrekker art/art pro :P

SMS Øystein: Løypemelding: Spitfire 1030 kan fort bli en favoritt for alle oss som vinger i den virkelige verden, der vinden varierer, bølgene er små og sjøen like rotete som et tenåringsrom. Helt nydelig!

 

Rapport 3. Fredag 14/7 Snarøya. 5-8ms.

Helge 87.7kg

Setup: Slick 6.5, Phantom Drift R 65 liter, Axis HM 102cm mast, Advance Ultrashort, Spitfire 960 Skinny 40.

Sniker meg ut av Sjappa en time før stengetid, zoomer ut på elmcsykkelen til Snarøya og rekker 2 timer med fine trivelige forhold. 960 er midt i serien av Spitfire og den gjør akkurat det den skal. Holder deg i flight gjennom vindhullene, lar deg gi god gass på kryss og spretter fint opp av vannet i hoppene. Rett og slett en en deilig foil for lett og mellomvind. Den holdes lett flyvende med litt jukking i de avgjørende øyeblikkene og den svinger aktivt som bare Spitfire gjør nå jeg rir vindbølgene innover i fjorden. Den erstatter typisk en BSC 1060 eller HPS 980 i bruksområde. Det er denne størrelsen de fleste rundt 85kg trenger for allsidig bruk. Vær klar over at det er med Skinny eller progressive bakvinge og Advance fuse den kommer til liv. For en deilig fredagskveld!

 

Rapport 4. Søndag 16/7 Ørekroken 15-20 ms

Helge 88kg

Setup: Unit 3.5m2, Fanatic Style 65 liter, Axis HM 102cm mast, Advance Ultrashort, Spitfire 780 Skinny 40.

Det er ruskete denne dagen, vinden svinger og innimellom ruller det veldig artige bølger sånn som det bare kan på Ørekroken i stiv kuling. Ørekroken er litt spesiell med ganske store grunne områder, så derfor det store brettet (trenger en ekstra halvmeter dybde når jeg går noe særlig mindre/sitter til skuldrene i take-off). Spitfire i kombo med Skinny krever litt presisjon i svingene og Utrashort virker litt vel stabilt for de bratte bølgene. Moro er det lell både i bølgeritt og hopp.

 

Rapport 5. 17/7 Halden Brygge Snarøya 8-10 ms

Helge 88kg

Setup: Unit 5.5m2 AFS Pro 52 liter Axis HM 102cm mast, Advance Crazyshort, Spitfire 760 Progressive 325.

Ufattelig deilig å treffe 100%. For meg er 40 til 50 liters brett ideelt så lenge det er mulig for take-off. AFS Pro er liten kantete og teknisk vrien å starte, men har man det på plass er det en fryd. Spitfire 760 sitter som ett stjerneskudd i alt jeg prøver på i kombinasjonen med CrazyShort fuselage og Progressive 325. Unit D/lab 5.5 oppfører seg eksemplarisk med ekstrem stabilitet som selvsagt også tillater friere lek med brett og foil. Sinnsykt at man kan ha det så gøy på en mandagskveld i Lysakerfjorden.

 

Rapport 6. 22/11 Larkollen 20-25 m/s.

Helge 88kg

Setup: SpitFire 720, Unit 3.5,AFS Pro 52 liter Axis HM 102cm mast, Advance Crazyshort, Progressive 300.

Elleville forhold. Lite fornuftig å rapportere annet enn at 720 er supersmooth og at det bare blir surr med 3.5m2 når det hadde vært passe med 1m2.. Moro lell!

Låner bort 840 Spitfire til Einar 82kg Slick 5.5, Indiana 81, Axis HM 102 cm mast, Advance Ultrashort, Progressive 350. Han nekter å levere den tilbake. Ennå en som ikke klarer å gå tilbake etter å ha kjent på hva Spitfire gjør med oss som har et par års erfaring på foil. Dette er problemet med digg utstyr. Her er man superhappy med det man har og er komfortabel med, helt til Adrian Roper drar opp en ny generasjon hydrofoiler fra tryllehatten sin.

 

Sjekk: podcast med Adrian Roper på "The Generic Foiling Podcast"

 

Imagine a dedicated surf foiling wing, that lets you foil waves like a surfer would. If you’re anything like us, you’ve been dreaming of an effortless turning wing, that inspires confidence when dropping in, that has a gentle, predictable easy lift up onto foil. A foil that not only handles breaches but encourages them. No wave is the same, sometimes you need a turn of speed, and on another, you need to slow right down but stay on foil. A wing you can just forget about and get on with the business of enjoying yourself. Of course, that wing has to be capable of pumping you back out to do it all again and again. The wait is over, meet the AXIS Spitfire.

You’ll recognise it by its distinctive elliptical outline, straight median line and lack of aggressive turndown through the tips. Moderate chord lengths, that taper smoothly from the centre to the tips, encourage smooth, predictable but precise turning. Reduced foil thickness for enhanced top end to compliment the greater chords providing easy low end.
Many of these attributes are shared by the ARTPRO Range of wings, and in fact much of what we learned in the development of that line fed into the Spitfire’s make-up.

Through the development process, we put the Spitfire through its paces. The smaller sizes are fast with explosive turning. The larger sizes are great for smaller spots and larger riders. The Spitfires are versatile front wings, able to ride waves or flat water across prone, SUP, winging, wake, downwind, lake pumping and kite foiling disciplines. They do it all.
Spitfire foils are ideally matched with our Black Advance fuselage and Progressive or Skinny rear wing ranges.

 

 

Spesifikasjoner

SKU
AXSPITFIRE1100
Lurer du på noe? Vi kan hjelpe.
Mail: [email protected] Tlf: 9302 9020. Det er ofte travelt, så får du ikke svar, send mail.
Lurer du på noe? Vi kan hjelpe.
Mail: [email protected] Tlf: 9302 9020. Det er ofte travelt, så får du ikke svar, send mail.

Nylig viste

Axis Spitfire
Axis
Spitfire
NOK 9.399,00 NOK 7.519,20

Spesifikasjoner

SKU
AXSPITFIRE1100
0/5
0 stjerner basert på 0 anmeldelser
0 reviews

I butikk

Online and in-store prices may differ
Last updated: Today at 11:24
Choose your language
Choose your currency
KR

Recently added

Sum, inkl. mva.
NOK 0,00
0
Sammenlign
Start comparison

Review Axis Axis - Front Wing - Spitfire

Dette produktet har blitt lagt til i handlekurven din!
Vi ønsker å plassere informasjonskapsler på datamaskinen din for å hjelpe oss med å gjøre dette nettstedet bedre. Er dette ok? Ja Nei Mer om cookies »