Axis - ART Pro - Surfesjappa - Hele Norges Surfesjappe
Meny
NOK
Axis - ART Pro
Axis

Axis - ART Pro

NOK 9.999,00 Inkl. mva
På lager

Speedy Gonzales-vinger med høy ytelse. Denne serien gir deg mulighet til å utnytte ditt fulle potensiale. Selv om de høyfrekvente, genetiske prestasjonsegenskapene gir max uttelling, er de relativt enkle for kompetente ryttere å mestre. Les mer.

Bring Servicepakke | 2-4 dager virkedager

Kjøp nå, betal senere.

  • Klarna • Mastercard • Visa
  • Norsk Brettbutikk Siden 1978
  • Rask levering med Brings Servicepakke

Andre varianter:

Produktbeskrivelse

 

"Speedy Gonzales-vinger med høy ytelse. Denne serien gir deg mulighet til å utnytte ditt fulle potensiale. Selv om de høyfrekvente, genetiske prestasjonsegenskapene gir max uttelling, er de relativt enkle for kompetente ryttere å mestre. Hver modell i ARTPRO-serien er en egen vinge, ikke bare en skalert versjon av nærmeste versjon."

HELGE ROTNES

 

Alle vingene i ART Pro serien innhar disse felles egenskapene

• An extended elliptical outline.

• A straight median line for better turning and control.

• Narrower chords for lower drag overall.

• Less overall turn down especially in the tips.

• Less complicated shapes in general.

• Lower drag foil section on the smaller versions.

 

ARTPRO foils are ideally matched with our Black Advance fuselage and Skinny rear wing ranges.

 

Nå har vi kost oss med ART PRO en god del timer. Vi (En gjeng med norske wingfoilere og DW spesialister) er veldig imponert. Den er for oss som har litt erfaring, fordi det er stort vingespenn og krever "riktigere" take-off med så høyt side-bredde forhold (11 til 12 AR). For å ta ut potensialet betyr det at den matcher best med litt kortere avstand til masta (Advance Fuselage) og du bør styre den med Progressive eller Skinny bakvinger. I disse kombinasjonene svinger den som en drøm og forfoten dytter deg ikke for mye når farta øker, selv om løftet kommer tidlig. Veier du mer en 70 kg bør du også dra til med en High Modulus carbonmast.

Har du alt dette på plass vil du klare å fly ekstremt tidlig og fartsområdet passer veldig godt til norske medium lada fjord og havbølger. Den gir fantastisk respons på pumping, den flyr lett som bare ART profilene kan, og den håndterer å svinge seg ut av vannet ekstremt forutsigbart. Den gjør lettvindswinging rett og slett veldig mye gøyere. 1201 setter en helt ny standard for hva du kan gjøre på et 120cm stort vingespenn.

 

 

 

"Alle" spør oss om "jammen hvordan blir 1201 PRO i forhold til HPS, Spitfire og ART" Jeg vil si at det handler om totalpakka og nivået og formålet ditt. ART 1099 er raskere og mindre så den klarer seg fint sammen med vanlig fuselage og alumast og er da også for et annet budsjett, i likhet med HPS og SpitFire selv om alle vinger med spenn over meteren har klare fordeler med stivere mast. Rent teknisk er den ikkeno vanskeligere enn ART 1099. HPS 1050 og Spitfire 1100 gir deg klart mer toleranse når den nærmer seg å steile ut. HPS og Spitfire er først og fremst inngangsporten til å oppleve hva god glid og betyr på en hydrofoil. Har du en PNG eller BSC eller annen litt romslig og tykk hydrofoil er Spitfire og HPS det beste valget for de fleste. I tilegg er det helt ok å hoppe og freestylemisbruke en HPS 1050 eller Spitfire 1030, mens ART 1099 og PRO 1201 gjør oss litt mer nervøse i landingene (ikke anbefalt å hoppe med fra Axis sin side). 

 

 

ART PRO - runde 2.

Fra 1121 og nedover øker høydeformatet ytterligere. ART PRO 1001 maxer ut på 12,1 og i det skiktet ligger alle barna til 1201 som er på 11,1. De tynne superraske profilene lar deg gasse på i skarpere vinkel eller fly raskere i alle sammenhenger. Det eneste du trenger å vite er at du må være trygg og avslappet i takeoff på det du har nå, og at jibber og manøvre ligger et par knop opp i fart. De er lette å pumpe seg ut av situasjoner ned mot null løft, men siden alt går raskere er det fort gjort å bli overrasket på de første turene.

Hvilken størrelser du skal velge avhenger av hvordan du skal bruke de. Har du typisk windsurfingstil kan du holde mye vinge i henda, da vil du ikke så mye løft under beina. Jakter du alltid på å slippe vingen og ri en bølge skal du velge i forhold til hvor raske bølgene du skal ri er (de raskeste bølgene er ikke bølger inne ved land, de bryter fordi de bremses ned). Har du ubegrenset kraft i startøyeblikket kan du ri så smått som du kan mestre.

Du kan få de til å svinge akkurat som du vil ved å matche de mot ulike fuselager og bakvinger.

Det som er sikkert er at du blir bortskjemt. Alt annet der ute som er i nærheten av samme hastighet er mye vanskeligere å fly, og ingen har like stort fartsområde å spille på.

Vingene oppfører seg pent akkurat som SpitFire selv om halve vingen er over vann, men fordi de er tynne lange profiler reagerer de mer på rotete sjø. Der en Spitfire gir deg fjellstøtt løft må du legge inn mer feeling på ART PRO.

Min erfaring - 88kg indre og ytre Oslofjord + Jæren er at alle størrelsene gir optimal gli med Skinny. Jeg bruker 359/40 stort sett hele tiden, men det som er gøy med bakvinger er at det de som gir deg balansen i vannet. Så ta litt større hvis bakvingen du har brukt før er det, og fuselage, begynne med det du er vant til i lengde for så å krype ned til Advance+ Short om du står på et langt brett, Advance+ Ultrashort hvis du er på medium og Advance+ Crazy hvis du har utmerket pitch kontroll. Generellt skal bakvingen din la deg svinge brettet slik du vil at det skal svinge med bakfoten på midten av brettet. "Må" du ut på gærne sia (slik man ser på mange gode foilere på internett) har du mye å hente på å gå ned i vingespenn på bakvingen. Da er det serien med små Progressive vinger fra 250mm og oppover du skal trimme deg inn på. Vi har noen demo bakvinger, så er du i tvil, ta en prat med Helge, kjøp den dere blir enige om og lån et par til for å kvalitetsikre valget. Dette gjelder i og for seg fuselage også.

ART PRO Runde 3 November-Release.

1401. det er bare å kjenne litt på det. Trenger denne vann i det hele tatt? Vil den fly avgådre straks man tar den ut av coveret sitt? Mange tror nok det, men det vi hører er at den er PNG 1300 sin superslicke storebror (selv om den er født senere, beklager forvirringen). Så vingespennet på 140,1cm gir utrolig lav bunnhastighet, mens profilen gir deg utrolig topphastighet for en vinge med så mye løftekapasitet.

Helge fikk testet 1401 med 7m2 vinge og 65 liters brett på G.C nå i desember. "Den er en håndfull i beachbreak men når man har kommet seg ut eller inn med livet i behold og returnerer til hva som skjedde er det hele som en drøm. Take-off skjer før du forventer det... og når du er på så bare sklir du avgårde. 1401 er stor så svinging er noe du må planlegge. Den er fin med vinge i grenseforhold, men den er først og fremst et snilt pumpemonster som glir og glir der andre pumpemonstre må pumpes"

Det er jo dette som har satt ART PRO i en helt egen klasse. Evnen til å løfte og svinge uten å bli en kjedelig stor frontvinge. Den aksellererer mye mer enn alt annet vi har vært borti når kadensen på pump øker. Adrian foreslår at vi bruker den med en Skinny 45, så da tenker vi at 40 er passe for de under 70 kg og at 50 er fint om du er mer enn 85kg. Fuselage bør være en Advance+ som trekker den 6cm nærmere masta i den lengden du ellers er vant med.

Vi kommer til å bruke den i alle foilesammenhenger der ingen skulle tru at nokon kunne fly.


 

 

Each member of the ARTPRO Range (More sizes and details to follow soon) is a wing in its own right, not simply scaled versions of its closest sibling, all the wings share the following:

  • An extended elliptical outline, with the tips removed.
  • A straight median line for better turning and control.
  • Narrower chords for lower drag overall.
  • Less overall turn down especially in the tips.
  • Less complicated shapes in general.

These are fast high performance wings and as such are perhaps not as accessible to intermediate riders as the ART’s that proceeded them. While they deliver amazing performance characteristics, they are relatively easy for mere mortals to ride.

As a consequence of the performance gains discovered during the development of the ARTPRO range, we realised that taking full advantage of this performance required a rethink of rear stabilisers.
Enter the AXIS Skinny rear wing range. These are reduced chord rear wings, minimising pressure build-up and providing a better balance for more efficient new-generation front wings. Resulting in higher speeds, additional performance gains, more fluid gliding and thrilling turns.

After the great reception the ART1099 received, it seemed obvious that we should build a bigger one. We swung into action with the intent of rolling out an ART1199… that’s where the 2-year ARTPRO odyssey began. 
Not content to just scale up an already tried and true formula we went to work (our longest development cycle to date), testing countless iterations, all building on the success of the one before, the result we believe is something really special, so special in fact that collectively we decided it would herald in an entirely new range for AXIS, the ARTPRO’s.

 

 

 

Who wants to go faster than ever before, but with the confidence of total control? 

Are you ready to push and test your limits, while confident that it won’t be the foils limits that govern your performance? 

Do you want to use the same front wing for fast winging, SUP downwind and even prone? 

Are you craving a foil that goes where you steer it, with no hesitation, no uncertainty, just clinical precision. If you answered yes to any of the above, we have the answer for you… ART PRO. 

These are the actual foils that delivered a Moloka’i 2 Oah’u gold medal for Olivia Piana on the ART PRO 1051, a 3rd place for Edo Tanas, a 4th Place for Kai Lenny (both on ART PRO951) and a 9th place for Perth Standlick on the ART PRO 1051. All standard production models. 

Very fast high-performance wings, that offer a new level of performance potential for riders to exploit. 

Each member of the ART PRO foil range is a wing in its own right, not simply scaled versions of its closest sibling. All the ART PRO's share the following:

  • An extended elliptical outline.
  • A straight median line for better turning and control.
  • Narrower chords for lower drag overall.
  • Less overall turn down especially in the tips.
  • Less complicated shapes in general.
  • Lower drag foil section on the smaller versions
  • All ART PRO's have aspect ratios between 11 and 12

Enter the AXIS Skinny rear wing range. These are reduced chord rear wings, minimising pressure build-up and providing a better balance for more efficient new-generation front wings. Resulting in higher speeds, additional performance gains, more fluid gliding and thrilling turns.

Lurer du på noe? Vi kan hjelpe.
Mail: [email protected] Tlf: 9302 9020. Det er ofte travelt, så får du ikke svar, send mail.
Lurer du på noe? Vi kan hjelpe.
Mail: [email protected] Tlf: 9302 9020. Det er ofte travelt, så får du ikke svar, send mail.

Nylig viste

Axis ART Pro
Axis
ART Pro
NOK 9.999,00 NOK 7.999,20

Spesifikasjoner

0/5
0 stjerner basert på 0 anmeldelser
0 reviews

I butikk

Online and in-store prices may differ
Last updated: Today at 22:22
Choose your language
Choose your currency
KR

Recently added

Sum, inkl. mva.
NOK 0,00
0
Sammenlign
Start comparison

Review Axis Axis - ART Pro

Dette produktet har blitt lagt til i handlekurven din!
Vi ønsker å plassere informasjonskapsler på datamaskinen din for å hjelpe oss med å gjøre dette nettstedet bedre. Er dette ok? Ja Nei Mer om cookies »