Det er noe med det å få max gli på understellet ditt. Denne serien med supersmale profiler gir deg akkurat det. Bare vær klar over at de er ikke noe for deg før du har god stabilitet i både seilvingen og kroppen din. Når du senker motløftet bakvingene lager betyr det at vektanga di (hydrofoilen) må ha mer fart for å støtte det du driver med oppå brettet.
---
Frontvingen på hydrofoilen din har du satt i en tvangstrøye. Fuselage og bakvinge som trøya heter, hindrer frontvingen din å løpe fritt. Når forholdet begynner å preges av rutine og stabilitet er det på tide å krydre samspillet for å nå nye høyder.
Slanker du ned bakvingen på alle måter lar den frontvingen din fly friere. Vi alle vil jo alle at hydrofoilen vår skal ha det så godt som mulig. Kanskje tiden er inne for å la den få mer frihet?
Det er deilig å kjenne hvor foilen trykker, men det blir alltid for mye når du stanger i topphastighet. Det kan være i et aksellrasjonsøyeblikk eller i bånn gass. Skinny bakvingene er så tynne at de ikke bygger opp denne typen trykk. Vingen din blir fri og lar deg herje mer med den og kanskje sprenge noen grenser du var bundet av tidligere.
Axis frontvingene er generellt nøytrale profiler som er lett å trimme til å være hva du vil den skal gi av egenskaper. Straks du kan fly en frontvinge stabilt er det neste å slippe den løs med mindre bakvinge og deretter kortere fuselage. Den retningsstabile foilen du trengte til å mestre kan enkelt trimmes om til en supersvingvillig radikal hydrofoil ved å bytte bakvinge og deretter korte ned fuselaget. Ta det trinnvis. Det går gjerne et par sesonger før du kan mestre Psychoshort fuse og Skinny 25 :)
Så kan man lure på hvor grensen mellom bakvinge eller ikke går. Siste tilskudd på denne reisen er Skinny 30 og skinny 25. Vi syntes overgangen fra 35 til 30 og 25 var temmelig udramatisk med unntak av at de ikke er egnet for mishandling. De løser opp både gli og reaksjonstid på samme måte det alltid oppleves når det blir noe mindre bak. Superglatte og nydelige beskriver disse aller best. Problemet når en bakvinge blir sååå tynn er at det beste vi har av materialer er ULTRAHM Carbon og selv ikke det er sterkt nok til all slags bruk. Så disse to bør ikke hoppes og herjes med, da knekker de slik vi har erfart. Heldigvis er det bare å bite tenna sammen og foile på frontvingen når bakvingen knekker, men det er litt stress involvert. Disse to har en fantastisk god glid, men unngå hopping og grunnstøtting.
Data på disse nye som er så tynne at de er laget 100% Ultra HM carbon (derfor prisforskjellen)
Vingespenn 358mm (samme som 35)
358/30 - Chord 30mm - aeral 83,32cm2 Sidebreddeforhold 14,88
358/25 - Chord 25mm - aeral 70,45cm2 Sidebreddeforhold 18,22
The development of the much faster-running ARTPRO wings prompted us to begin experimenting with reduced chord rear stabilisers to maximise this newfound speed advantage. With minimal span changes (just 7mm between them) and drastic chord reduction down to 55, 50, 45, 40 and 35mm, we found positive gains in speed, control, balance and feel. The Skinnies have inherited many of the same characterises that make our Progressive range so popular, like the precise feel and seamless turn initiation plus recovery.
They are very low drag and free up speed and turning. Heavier riders and those less experienced will gravitate to the 55, 50 and 45 chord models, those who are lighter and or have greater experience might opt to reduce drag in the extreme and try the 40 or 35mm chord options.
The Skinny rear wings inspire confidence by providing a more comfortable ride at speed, they reduce the normal buildup of front foot pressure that can be associated with high-speed foiling. They are a perfect match to ARTPRO foils, but keep in mind, your HPS, ART, PNG and even BSC, will equally benefit from the Skinny high-performance DNA.
We have added 2 x smaller Skinnies to our existing range, they are the 358/30 and 358/25. We found that the new Fireball foil section has a different pump action and seemed to respond to the longer fuselage and smaller rear wing to get the best from it. All of our DW team riders from 60-95kg were all riding the 358/35 so decided to build smaller. The 30 chord seemed logical enough, the 25 chord looks crazy and most of our riders laughed at it when they saw it, but it turned out they worked great. The 30 pairs well with most riders for DW on the Fireballs and the 358/25 with lighter riders. They also work very well with the Dockstart pump wings, the low drag allowing faster speeds, better turning etc
Keep in mind, these are pro level, high performance wings, and not designed for jumping or ground impact.