|
||
"Såå deilig å kunne slippe ut hemmeligheter vi har båret på en stund :) Nå er det ikke mange dagene før vi får de første av denne superglatte ART PRO. Vi gleder oss veldig. Hvis du vil ha en av de første kan du booke den nå. Får du ikke fra første leveransen så forventer vi påfyll jevnt og trutt utover sommeren i takt med produkskjonskapasiteten." HELGE ROTNES |
![]() |
Nå har vi kost oss med ART PRO en god del timer. Vi (En gjeng med norske wingfoilere og DW spesialister) er veldig imponert. Den er for oss som har litt erfaring, fordi det er stort vingespenn og krever "riktigere" take-off med så høyt side-bredde forhold (11 til 12 AR). For å ta ut potensialet betyr det at den matcher best med litt kortere avstand til masta (Advance Fuselage) og du bør styre den med Progressive eller Skinny bakvinger. I disse kombinasjonene svinger den som en drøm og forfoten dytter deg ikke for mye når farta øker, selv om løftet kommer tidlig. Veier du mer en 70 kg bør du også dra til med en High Modulus carbonmast. Har du alt dette på plass vil du klare å fly ekstremt tidlig og fartsområdet passer veldig godt til norske medium lada fjord og havbølger. Den gir fantastisk respons på pumping, den flyr lett som bare ART profilene kan, og den håndterer å svinge seg ut av vannet ekstremt forutsigbart. Den gjør lettvindswinging rett og slett veldig mye gøyere. 1201 setter en helt ny standard for hva du kan gjøre på et 120cm stort vingespenn. |
![]() |
"Alle" spør oss om "jammen hvordan blir 1201 PRO i forhold til HPS, Spitfire og ART" Jeg vil si at det handler om totalpakka og nivået og formålet ditt. ART 1099 er raskere og mindre så den klarer seg fint sammen med vanlig fuselage og alumast og er da også for et annet budsjett, i likhet med HPS og SpitFire selv om alle vinger med spenn over meteren har klare fordeler med stivere mast. Rent teknisk er den ikkeno vanskeligere enn ART 1099. HPS 1050 og Spitfire 1100 gir deg klart mer toleranse når den nærmer seg å steile ut. HPS og Spitfire er først og fremst inngangsporten til å oppleve hva god glid og betyr på en hydrofoil. Har du en PNG eller BSC eller annen litt romslig og tykk hydrofoil er Spitfire og HPS det beste valget for de fleste. I tilegg er det helt ok å hoppe og freestylemisbruke en HPS 1050 eller Spitfire 1030, mens ART 1099 og PRO 1201 gjør oss litt mer nervøse i landingene (ikke anbefalt å hoppe med fra Axis sin side).
|
|
||
Nå (september 2023) kommer en gjeng med nye familiemedlemmer i PRO serien! Og som vi gleder oss! Superhøye formater som garantert gir oss som sliter med å forestille oss at det finnes hydrofoiler som er for små eller for raske eller for tynne til at vi kan fly de. 1201 har vi blittt godt kjent med - det er den mest effektive vingen når utgangsfarta er lav men fartpotensialet er godt. Så vi forventer oss det samme av de mindre størrelsene, trangere take-off vinkel og fart med høyere potensiale i andre enden. Den forutsigbare rette middellinjen som åpnet dørene på vidt gap med Spitfire, vil fortsette å forbause enhver som tar de i bruk. Etterspørselen er større enn produksjonen i ca 6mnd når nye Axis modeller slippes, så vi får noen først og flere senere. Bestill nå så har du størst sjans for kvikk leveranse, overbooking settes til restordre og oppdateres fortløpende. Er du i tvil, kjøp alle, eller møt oss på en strand der du kan demoteste, osv.
|
Each member of the ARTPRO Range (More sizes and details to follow soon) is a wing in its own right, not simply scaled versions of its closest sibling, all the wings share the following:
As a consequence of the performance gains discovered during the development of the ARTPRO range, we realised that taking full advantage of this performance required a rethink of rear stabilisers.
Enter the AXIS Skinny rear wing range. These are reduced chord rear wings, minimising pressure build-up and providing a better balance for more efficient new-generation front wings. Resulting in higher speeds, additional performance gains, more fluid gliding and thrilling turns.
After the great reception the ART1099 received, it seemed obvious that we should build a bigger one. We swung into action with the intent of rolling out an ART1199… that’s where the 2-year ARTPRO odyssey began.
Not content to just scale up an already tried and true formula we went to work (our longest development cycle to date), testing countless iterations, all building on the success of the one before, the result we believe is something really special, so special in fact that collectively we decided it would herald in an entirely new range for AXIS, the ARTPRO’s.
Who wants to go faster than ever before, but with the confidence of total control?
Are you ready to push and test your limits, while confident that it won’t be the foils limits that govern your performance?
Do you want to use the same front wing for fast winging, SUP downwind and even prone?
Are you craving a foil that goes where you steer it, with no hesitation, no uncertainty, just clinical precision. If you answered yes to any of the above, we have the answer for you… ART PRO.
These are the actual foils that delivered a Moloka’i 2 Oah’u gold medal for Olivia Piana on the ART PRO 1051, a 3rd place for Edo Tanas, a 4th Place for Kai Lenny (both on ART PRO951) and a 9th place for Perth Standlick on the ART PRO 1051. All standard production models.
Very fast high-performance wings, that offer a new level of performance potential for riders to exploit.
Each member of the ART PRO foil range is a wing in its own right, not simply scaled versions of its closest sibling. All the ART PRO's share the following:
Enter the AXIS Skinny rear wing range. These are reduced chord rear wings, minimising pressure build-up and providing a better balance for more efficient new-generation front wings. Resulting in higher speeds, additional performance gains, more fluid gliding and thrilling turns.