SurfeSjappas Wikipedia - Shit pomfritt - Jeg er wingfoiler! - Surfesjappa - Hele Norges Surfesjappe
Meny
NOK
Shit pomfritt - Jeg er wingfoiler!

Shit pomfritt - Jeg er wingfoiler!

Av: Sjappa Advanced Kommentarer: 0

Når du egentlig kan foile så lenge du vil, uten å bade i lett og mellomvind, er tiden være inne for å konsultere foilpusheren din for videre behandling. Er foilfeberen høy må trolig utstyrsparken din over på en svingvektsbegrensende diett, med desperat tilførsel av speed for å komme i balanse med deg.

De fleste blir hekta på foil med en romslig hydrofoil, et overvektig brett og et kraftmonster av en vinge. Det er ikke noen måte å unngå det på, så hva er veien videre?

Generellt for alle ting som skal bevege seg gjennom en væske (vann, luft og slikt) er at jo mer ovale (nesten som et rektangel) de er i formen, jo skarpere vinkel kan de skjære inn i væsken og samtidig skape løft. Så du seiler altså mer effektivt med alt som er "high aspect" både over og under vann. Utfordringen er å balansere kreftene som da får en kortere vektstang i løftretningen. Blir den for kort sliter du med kontrollen, blir den for lang kjeder du deg. (beklager at formuleringen ikke er enklere, håpet er at det går opp et lys for de som ikke har helt skjønt begrepet "High Aspect"). Alt handler om å finne det perfekte kompromisset mellom kontroll og potensiale, eller "sweet spot" som utlendingene sier.

Jonathan i fint driv under FoilFest 2022                  Sånn ser det ut når en fjortis peiser av gårde med god trim (Jonathan på FoilFest SVG 22

Det som betyr mest for deg er det som du står og trykker gjennom vannet. Har du en hydrofoil som er kompatibel i retning av å bygge videre på kan front og bak vinger som tåler høyere hastighet med samme løftet, det neste du skal gjøre. Å ha utstyr som fungerer godt i flere vindstyrker vil aksellerere utviklingen din dramatisk. Tenk deg at du har kjørt slake nedoverbakker på ski hittil,og nå er det på tide å komme seg ut i litt brattere bakker (altså raskere hydrofoil). Camberen må bli lavere (tykkelsen på profilen) og vingen bak kan gjerne miste noen cm i vingespennet. Frontvingen på hydrofoilen påvirker løftekapasitet og motstand i vannet aller mest. Bakvingen påvirker også dette, men det du mest kjenner på bakvingen er at jo mindre vingespenn, jo lettere er det å svinge brettet. Du kan plutselig stå komfortabelt i bakre fotstropp og svinge brettet raskt og presist og du kan kvikkere bestemme hvor høyt på masta du vil fly. Generellt kan man si at hvis du føler at det komfortabelt å stå med bakre fot over på "feil side" av brettet når det skal svinges, da har bakvingen for stort vingespenn. Heldigvis er det ikke så enkelt at det bare er vingespenn og camber som påvirker ytelsen, men også lengden på fuselage og masteplasseringen på fuselage.

Einar viser fram High Aspect alt samma.             Sånn ser det ut når Einar har gått til sin første High Aspect foil.(FoilFest Stavanger)

Du kan teste hva det vil si å fly en frontvinge med mindre camber ved å jukse bort litt av løftet i vingesettet du har. Legg en liten plast eller metall skive på en millimeter eller to under bakvingens forreste skrue for å "kansellere" løft (alle vinge sett er vinklet 1 til 3 grader på skrå mot hverandre for å automatisk løfte i en gitt hastighet). Det gir deg ikke samme hastighet som ved å gå ned i camber, men du får kjent på hva det vil si å måtte holde litt større fart i take-off for ikke å steile ut, og du kan presse litt mer fart uten at foilen tar styring på deg.

Det som hindrer deg i å plane tidlig og svinge raskere på en mindre hydrofoil er brettet. Et flatt stort og stødig brett er nødvendig i begynnelsen, men så er det helt unødvendig. Kom deg over på et brett som har omtrent samme oppdrift du veier, du trenger aldri noe større. Eventuellt om du bare stikker utpå når det blåser mer enn 7 m/s kan du godt gå under matchvekten din. Ta hensyn til om du har masse våtdrakt på deg, sleng kystbunaden din våt på vekta og finn den faktiske matchvekten din. Brett som har rocker gjennom hele fasongen sin, kan svinge bråere i bølger enn de som er ganske flate. Brett som er smale har tidligere take-off enn de som er brede. Brett som har kanaler eller andre profiler under som øker den våte flaten i take-off kan være lettere å peke rett fram, men de suger mer i take-off. Det er fint at brettet er lett - vanligvis koster det som det veier, men det er også forskjell på levetid involvert i prisen. Det er ikke alltid det letteste brett som er riktig for deg. Riktig form og egenskaper er viktigst. Det betyr at du skal tenke igjennom hvordan du prioriter å ri bølger i forhold til å hoppe, i forhold til å seile raskt og effektivt på kryss før du ser på brett.

Helge synker i tide og utide.             Sånn ser det ut når Helge 88kg sitter og venter på neste slalomheat på en 65 liter under SurfeSjappas FoilFest i 2022.

Oppe lufta skjer det samme som under brettet. Ideelt sett har du noe som beveger seg likt både under og over. Vi er ikke helt der at vi står med carbon både over og under brettet. Kroppen din er på ingen måte stiv nok til å overføre den slags typen krefter heller, men vi ser jo seilebåter som peiser avgårde i 100 km/t på foil, så det er bare å trene på å bli den optimale carboneneheten som overfører kreftene fra vinden til foilen, så er vi der. Seilvingen i henda dine kan være mer enn bra nok. Et vingeår er ca 10 menneskeår og som med mennesker er det gjerne akterliket da som blir litt slappere over tid. Ser du at andre seiler skarpere opp mot vinden kan det være på tide å få seg en ny stram og spretten en. Det vil si, det er viktigere å bygge opp en garderobe med vinger på 2 eller tre størrelser før du begynner å skifte ut det du har. Tilbake til kreftene som spiller seg ut i dine ekstatiske øyeblikk, jo mer du har skjønt at du skal vinkle brettet på skrå for å peise på opp mot vinden, jo mer betyr seilvingen din.

Cato i full mokkapeis på Jæren 2022                    Sånn ser det ut når Cato suser avgårde på en Sky 35 liter med 3.5m2 og liten foil i 25 m/s på Jæren.

Når hydrofoilen blir mer effektiv og mindre, når du vinkler brettet for å tilføre mer kraft til hydrofoilen da øker presset på armene dine og muskel-brusk-fettspaghettieffekten slår inn hardt. Eneste måte å utnytte den nyoppdagede kraften i utstyret ditt er å flytte trøkket fra seilvingen ned til hofta. Den sender kreftene fra vingen mer direkte ned i foilen. Det betyr trapes. Kanskje du allerde bruker trapes, i så fall er det å begynne å seile med magen neste nivå, hvis du ikke allerde er der.

Og sånn går no dagan. Jo mer du får foil inn i kroppsrytmen jo mer ytelse kan du presse fram i utstyret. Det betyr mer av alt du allerde har kjent på. Noen tar det stykkvis og delt, andre slipper startpakkene sine i annenhåndsmarkedet og legger en ryddig og langsiktig strategi med oss pushere hvis det ikke ble gjort ved første saltvannsdypp.


Kommentarer (0)

There are no comments yet, be the first one to comment

Siste artikler

03-06-2023
Helge hjelper deg • Wingfoil
2 Kommentarer
02-06-2023
Lær å wingfoile

Nyhetsbrev

Vi deler kompetanse & rabattkoder!
Choose your language
Choose your currency
KR

Recently added

Sum, inkl. mva.
NOK 0,00
0
Sammenlign
Start comparison

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert

Dette produktet har blitt lagt til i handlekurven din!
Vi ønsker å plassere informasjonskapsler på datamaskinen din for å hjelpe oss med å gjøre dette nettstedet bedre. Er dette ok? Ja Nei Mer om cookies »