Er du i tvil. Snakk med oss. Vil du lese deg opp på norsk - les denne: https://www.srfsnosk8.no/blogs/kjopshjelp/helge-hjelper-deg-wingfoil/
Generellt: jo lenger et fuselage er - jo stødigere blir flight i fartsretningen, men jo lenger blir også svingradiusen og dragkoeffisienten økende. Så det du vil er å bruke så kort som du kan mestre. Et brett på 6 fot trenger lenger fuselage enn ett brett på 5 fot for å fly like stødig. De fleste som begynner og er sånn passe greit motorisk utstyrt, har et hardt brett rundt 10 til 20% over kroppsvekt, føler seg hjemme på rundt 70cm (Axis Short). Deretter jobber man seg nedover til kortere og kortere for å få max trøkk i svingene og kvikkere kadens i pumping.
Fuselage er følesen du har av retningsstabillitet. Er du erfaren kan du bruke et kort fuselage, kjenner du litt stress med kontroll skal du velge lenger. Årsaken til at det er mange meninger og velmente råd om hva du trenger er at få har samme utgangspunkt for å vurdere hva som må til. Hvis trykkpunktet i vingen du har i henda flytter mye på seg trenger du gjerne litt lenger fuselage for å roe ned det ubalanserte trykket fra vingen. Er alt stabilt og du har god motorikk kan du bruke superkort. Reaksjonsevnen til muskelhukommelsen har mye å si.
Fuselage handler om hvor digg det skal være å ta en sving i hastigheten du foiler. På samme måte som innsvingen på en ski eller snowboard, avstanden mellom truckene på et skateboard, eller outline på et surfebrett, så gir fuselaget deg potensialet til å gjennomføre svingen i en harmonisk kurve. Trikset er å balansere forholdet du jakter på mellom sving og retningsstabillitet.
En litt stor bakvinge på et kort fuselage er nesten like "stødig" for som et lenger fuselage med liten bakvinge. Klassisk gorillapositur "duck-shit-ape-stance" for speed er best med fuselage som støtter brei/60cm+ stance (typisk 64-70cm for en person på ca 185cm). Skal det trøkkes kvikke svinger og poppe hopp vil du ha det bedre med kortere fuse (typisk 56-60cm for en person på ca 185cm) og dertil ca 5cm smalere stance og rettere bakfot. Kroppshøyde spiller inn på din ideelle posisjon, så er du lang trenger du lenger fuse og motsatt.
Gå ned i bakvinge straks du synes alt er harmoni, så åpner du opp en ny dør til høyere potensiale. Det er en reise hvor snarveier bare funker i teorien, ikke i praksis. Ikke endre på mange ting av gangen spesielt når du pusher grensene for ditt nivå.
We offer multiple fuselage sizes for different types of riding. The longer the fuselage the more stable the ride. The shorter the fuselage the looser and quicker the turning.