Skybrid SLS - Den nyeste trenden for viderekommende foilere
Plutselig var det en masse lange "downwind" brett på markedet. Wingere kjøpte lange smale brett for å skli opp på foil i lite vind. Vi lærte noe nytt! (igjen). Det var gøyere for de mange å gjøre brettet mere effektivt, enn å prøve å gå max opp i seil/vinge størrelse. Så hvordan maxe ut tidlig take-off uten å måtte dra til med lenger brett enn nødvendig?
Brettshaperene våre satte hyperfokus på wingere istedet for padlerene, og peisa ut smale brett i mange størrelser. Noen fiffige markedsførere tittet på hypen i vanlig surfbrett og "mid length" er nå et faktum.
Velkommen til en "ny" brettklasse for deg som trodde du bare kunne velge kort eller langt. Vi gir deg midt i mellom!
Et par ting. Dette er ikke en brettklasse for nybegynnere. Du bør kunne seile avslappet på et allround wingbrett før du går smalt sånn som dette. Du bør kunne svinge og snu på et "normal brett" før du kompliserer prosessen med et lenger brett.
Det du oppnår er tidligere take-off og litt roligere skrogføring når det begynner å bli bra hastighet.
Som er gull verdt!
Sammenligner du med et vanlig brett kan du på en Skybrid enten:
fly i mindre vind eller fly en mindre og raskere hydrofoil eller bruke en mindre seilvinge.
Erfaring etter bare noen få måneder så ser vi at Skybrid eiere selger 7 og 8m2 sine fordi de ikke trenger disse lenger. Personlig bytter jeg heller til et midlenght brett med rundt kroppsvekt i oppdrift og den største "freeride" vingen jeg har og likevel flyr tidligere enn på et "allround brett" med lettvinds vinge på 8m2. I praksis liker jeg bedre at brettet er litt "daffere", enn at seilvingen er i største størrelse. Skal dette konseptet funke må du følge opp med en hydrofoil med sideforhold mellom 10 og 15, ellers kreves det mer motor som du er vant til.
Om ikke det er nok så gir det lange formatet et par andre magiske egenskaper i tilegg. Du kan lett padle det liggende på magen (prone) retningsstabilt. Det betyr at vil du lære deg å foile med bare brett og foil "prone foiing" så er det god hjelp de første gangene. Vil du bruke det til å stjæle båtbølger og jukse deg ut med en Foil Drive i såkalt "hybrid foiling" så er det supert til det også. Sliter du med å rasjonalisere kjøpet for familien vil det også være supert for småtasser under 50kg som Downwindbrett :)
Vi har skybrid i demo i Oslo om du vil teste hva det er.
Opplev den perfekte kombinasjonen av ytelse og effektivitet med Skybrid SLS, Duotones freeride-hybrid mellom downwinder og klassiske wing foil-design.
RÅTT MATERIALVALG & UOVERTRUFFEN KVALITET
Skybrid er så lett og stivt det kan lages, og samtidig tåle å seiles med fotstropper. Siste nytt innen carbon/pvc/eps teknologi justert og kontrollert av en ingeniørgjeng som har laget brett tll oss gjennom 40+ år. Duotone er i en klasse for seg når det kommet til garantier, service, levetid og annenhåndsverdi. Backet av det proffeste service apparatet i norge.
MIDDELS LENGDE
Skybrid SLS har et design i mellomlengde som dekker gapet mellom våre downwinder- og Sky Wing-brett.
HØY EFFEKTIV TAKE-OFF
Skybrid SLS har en svært effektiv take-off takket være sin smalere og lengre form, som muliggjør tidligere løft – selv med mindre foiler.
GLIDEEFFEKTIVITET
Ytelsen med glideeffektivitet nær våre downwinder-brett, men i en mer kompakt design.
FOTSTROPP ALTERNATIVER
Unik følelse med eller uten stropper.
FOIL DRIVE KOMPATIBELT CARBONSKROG
SIZE | VOLUME | WIDTH | LENGTH | WEIGHT (TOLERANCE: +/- 6% POSSIBLE) |
---|---|---|---|---|
5'4" | 55 L | 20" / 50.8 CM | 5'4" / 162 CM | 5.72 KG |
5'6" | 70 L | 21.25" / 54 CM | 5'6" / 167 CM | 5.62 KG |
5'8" | 85 L | 22" / 55.9 CM | 5'8" / 172 CM | 6.25 KG |
5'10" | 100 L | 22.75" / 57.8 CM | 5'10" / 177 CM | 6.89 KG |
6'0" | 115 L | 23.5" / 59.7 CM | 6'0" / 182 CM | 7.53 KG |
Jeg ser jo at sånne litt mindre superkvikke kropper pumper seg igang på nesten hva somhelst. I Skybrid klassen brett slipper jeg unna med langt lavere puls. Matchet med en foil som sklir lett er det faktisk skikkelig gøy å cruise gromme svinger også når forholdene er ustabile.
- Helge Rotnes