Veier du ikke mellom 80 og 90 kg og føler at det er mye eller lite trykk under forfoten i den hastigheten du ønsker å fly? Eller vil du endre på bremsen eller gassen på hydrofoilen din?
Simsalabim - prøv med en shim!
Er du spretten og lett har du glede av å roe ned oppbygging av trykk under forfoten når farten øker. Take-off vil også foregå litt roligere nå du senker vinkelforskjellen (negative shimming) mellom vingene.
Er du bygd for speed altså 95+ kan du øke vinkelen mellom vingene og få løft i samme utgangsfart som en på 75kg har (positive shimming). Lar du det være oppnår du høyere hastighet enn sånne spjælinger.
Føler du behov for høyere hastighet og driter i hvor vrient det blir i take-off for det er full pupp trøkk fra vind, eller bølge uansett når du stikker utpå kan du senke vinklene helt ned til punktet rett før at du ikke klarer å kontrollere foilen.
Det gøye med shimming er at du kan holde på med slik trimming og tenke at nå! nå! er det perfekt. Og så bytter du til en bakvinge som er tynnere som har samme effekt som å shimme en tykkere enn - så kan du begynne på nytt :) Alt i alt vil de fleste bare endre posisjonen sin og foilen på brettet for å motvirke lite eller mye løft, men shims kan gi det lille ekstra du jakter på.
Trimming som dette gjør du bare hvis du er klar for å eksperimentere, eller har fått klar beskjed fra veilederen din om at dette er nytttig i den situasjonen med det oppsettet du har i de forholdene du bruker utstyret på det nivået du er.
Our stock setup with no shim is designed to work for the vast majority of riders. By popular demand here is a shim kit for those who want to experiment with different setups. 6 Shims are included, 3 Positive (+0.25, + 0.5, +1.0) and 3 x negative (-0.25, - 0.5, -1.0), these can be stacked to achieve a variety of angles.
Adding a Positive shim (we call it positive because it is increasing the angle between front and back wing, usually achieved by lifting the back of rear wing) is useful for heavier riders to provide more front foot pressure, can have a slowing effect.
Adding a Negative shim (we call it negative because it is decreasing the angle between front and back wing, usually achieved by lifting the front of rear wing) is useful for lighter riders as it reduces the front foot pressure and can be faster.
For a full explanation of how shims work, refer to the Shim section of the AXIS Product Brochure:www.axisfoils.com/current-brochure
Remember: USE 25mm M6 Bolts to secure rear wing when using shims