Hydrofoilens år 2025
AWSI messen i Hood River er den eneste profesjonelle møteplassen for alle som driver utvikling, forskning og salg innen hydrofoilsportene. Surfe-Sjappa/Helge var blant de første europeerne som tok imot wingfoil oppfinnelsen når amerikaneren Sky Solbach viste den fram på den spanske øya Tenerife i 2018. Surf-Sjappa har alltid vært i sentrum når nye surfe innretninger har nådd det europeiske fastlandet. Det elsker vi, og det driver oss framover med spisskompetanse få kan matche.
Vi er nå i vårt 46. driftsår. Heldigvis er det ikke bare Surfe-Sjappa som leverer foilutstyr lenger, men tilliten fra dere har gitt oss muskler til å kvalitetsikre vareutvalg og utvikle kompetanse i toppskjiktet. En viktig oppgave for oss er da også å inspirere foil designere og produsenter til å ta med det norske landskapet inn i deres prosesser. Vi vil jo bare ha bedre utstyr å ta på vannet og kunne dele det med sånne som deg. Hos oss er suksess det er å hjelpe alle våre venner/kunder til ekstase på brettutstyr. Det betyr å se hele deg og lekeplassene du har tilgang til.
På AWSI fikk vi oppdatert innblikk i bevegelsene i hele vår lille bransje og ikke bare varemerkene vi jobber tett med. Godt faglig påfyll og viktig for å unngå de vanlige boblene man blåser opp når husvarmen blir høy.
Messen er kun for profesjonelle og handler kun om 2025 og fremover. Prototyper og hemmelige prosjekter ble presentert og solgt inn av designerene selv. Her skal jeg fortelle litt om hva som er interessant for vårs som kan fråtse i norske fjorder, skjærgård og ramsalt åpent hav. For det er noe annet å foile i norge. De fleste her hjemme har ikke de lange intervallene mellom bølgene som vi gjør at vi elsker Maui, eller den jevne vinden på langs med stranda som gjør seiling i utlandet til en lek. Og vi bedriver ikke vannsport ofte nok i jålete shorts og bikini, hos oss er det kystbunad i neopren som gjelder!
Denne problematikken har vi også i Surfing, Windsurfing, Kiting og Stand Up Paddle. Du kan hevde at dette er feil, og jeg er enig at vi har innimellom på enkelte steder bølger og vind på høyde med det beste i utlandet, men det er dette "innimellom" og det er bare unnet noen ytterst få uten andre forpliktelser. De klarer seg alltid. Surfe-Sjappa sitt ærend er å ta vare på alle som gjerne skulle viet livet 100% til vannsport, men istedet ligger et sted mellom 10 og 99%.
2025 er allerede igang. Vi har flydd inn det mest spennende med UPS og DHL fra all verdens drøyeste produksjoner fordi vi er utålmodige. Å stå på AWSI og diskutere Fireball med Adrian Roper eller Unit og XXX med Sky Solbach skaper en uutholdelig nysgjerrighet på hva kan vi oppleve med neste generasjon leketøy.
Foiler har ganske lang utviklingstid. Fra CAD filen hvor designeren tror han har funnet en perfekt balanse mellom alle egenskapene han søker og fram til ferdig produkt går det gjerne opptil 2år! Foilene er mer enn bare en carbonklatt spytta ut av en stålform, integriteten til materialfordelingen er kritisk for egenskaper og levetid. Så prototyp-testing er en egen levevei, og når man mener at man har truffet designmålet testes de en tid på kundegruppen de er tiltenkt.
I forrige uke fikk vi en ny generasjon hydrofoiler med et temmelig spesifikt mål. Å vinne downwind regattaer med padleåre. Altså noe som er sinnssykt viktig for ca 0,001% av oss. Det er her det er viktig at designeren er klar over at cash trumfer prestisje. Hvis bare 0,001% liker å bruke designet er det i praksis verdiløst. Så brukervennlighet er alltid et viktig mål. Fireball er en slik neste generasjon high-end produksjon. Et svært høyt side/bredde forhold rundt 13, men gjort brukervennlig gjennom materialer som Ultra High Modulus carbon og moderat reflex/konkav i bunnprofilen.
Jeg har hatt noen timer på vannet med denne nå, og kan bekrefte det alle dere som foiler mye og på høyt nivå frykter. Den er helt rå. Den passer ikke alle, den er vilt deilig for noen. Lave arealstørrelser med mye effektivt løft i eksklusive materialer er stikkordene.
Det er andre produsenter der ute med liknende design, så 2025 vil helt sikkert bli året høyde-sideforhold (aspect-ratio) over 12-13 og cambere (tykkelse målt fra center i vingprofilen i %) fra 2,5 opptil 4% spres ut til folket. "Alle" har også nå tatt innover seg at systemene må kunne tilpasses den enkelte sitt umiddelbare og framtidige nivå, så et utvidet utvalg av Fuselager og bakvinger er ikke lenger bare noe Axis tilbyr.
De fleste designerene, uansett om de kommer fra kite eller windsurf har nå blitt gode nok på foil og skjønner hva vi har snakket om i flere år. "Alle" har kommet med master som er stivere, men som er vanskelig å tallfeste, de fleste har gjort endringer på fuselage for å kunne holde større frontvinger uten å skape for mye brems i designet. Det er til og med noen nye merker som ser ut til å være på rett vei!
En viktig detalj i takt med utviklingen på hydrofoilene for 2025 er kortere avstand mellom mast og løftpunktet til fronvingen. Når du oppgraderer foil og ikke brett må du sjekke med pusher´n din at foilkassa er plassert slik at den kan trimmes perfekt med nyere foiler. Et brett fra 2019-2022 passer ofte dårlig med en hydrofoil fra 2024-25.
Vinger - en lettelse å se at Aluula produksjonen nå er stor nok til at flere enn Duotone kan tilby produkter i dette fantastiske materialet. Gøy selvsagt å være på vinnerlaget som valgte de beste løsningene fra dag 1, nå følger alle etter også på valg av kontrollsystem etter at Duotone slapp fri patenten på bom og harde håndtak. Da slipper vi å se wingfoilere som skjælver seg inkompetente i vannstarten på sin første sinker, eller ufrivillig flyvende utøvere som bommer på håndtaket i jibben (noen får dette til uansett). Vanlige dacronvinger er fremdeles dominerende på grunn av pris, men de er også blitt bedre takket være høyere presisjon i produksjon og riktigere plassering av vekt for beskyttelse og levetid. Jokeren er Duotone sine SLS, som vi tror mange vil velge neste sommer, den kombinerer Aluula teknologi med litt rimeligere materialer. Det som er helt vilt er at 2025 representerer et ganske stort sprang fra 2024 hvor i alle fall Unit modellen flyr tidligere, lettere, og har valgfri bom eller håndtak som valg. Etter å ha kjent på hva andre produsenter har å by på av vinger er jeg 100% overbevist om at wingfoilingen far, Ken Winner fremdeles lager det beste designet og at Duotone produserer dette bedre enn alt annet der ute. Også i år vant Duotone AWSI prisen "beste leverandør" i det amerikanske markedet.
Så vidt jeg har skjønt så er soppåret 2024 fleinsoppens år. Jeg har ikke prøvd dette selv men jeg er ganske sikker på at det er brettdesignere og produksjonsteder der ute som er i faresonen. I god vikingånd tenker jeg at det er bokgaven vi gir til alle våre utenlandske forbindelser. Det er alt for enkelt å sette brett i produksjon. Resultatet er at det gir et utrolig uoversiktlig bilde av hva som er bra og ikke. Vi som har vurdert brett design i 45+år profesjonelt med de som er profesjonen synes dette er vanskelig. Problemet er at en god utøver kan få hva som helst til å se bra ut på Insta og et ekkokammer av influensere kan støtte seg på inkompetanse og hevde noe er bra, som virkelig ikke er det. Fra de første menneskene klaska et trestokk på vannet har det alltid vært kurvene og materialet som avgjør hvor bra det er å stå på. Ikke om det er en liten kvist eller et markhull ett eller annet sted i designet. Så hvordan sikrer du deg at du får brettet som matcher deg? Sikrest er en god designer som er inspirert av wingfoil og er passe god til å Wingfoile selv, han må også ha evnen til å lytte til hva som foregår på andre steder enn sin egen bakgård, og ideelt sett et solid ingeniørteam til å virkeliggjøre designet til et solid og skikkelig produkt. Det er ikke så mange av de. Det er imidlertid mange som lager nesten kopier, hopper over testing i alle størrelser og bare skalerer opp og ned basert på en modell man er fornøyd med. Og ennå verre det er produksjoner hvor foilbokser er på feil sted, forsterkningene på steder basert på teori og ikke praktisk testing, materialvalg som er fine i andre brettsporter, men for tunge for vårt formål, fotstropp posisjoner som er feil, fotstropper som er ubrukelige, EVA pads glatte som fy eller alt for tynne eller tykke i forhold til hva brettet skal brukes til osv. Det er flust med feller for selskaper som ikke drives av ektefølte wingfoilere. Selskaper som bare prøver å henge med på en trend for businessens skyld.
Å jobbe med fremoverlente wingfoilere er noe helt annet enn et produksjonselskap på hæla. Klassikeren er asiater som stort sett bare sjekker om brettet flyter før de tilbyr produktet med den logoen du vil ha på, bare du kjøper 50 stk. Billig ja, brukbart nei, men null stress for produsenten som gjerne bytter selskap når reklamasjonene begynner å komme. Da har plutselig din norske leverandør et stort problem inntil reklamasjonsfristen utløper. Siden det er tilnærmet null mulighet å få erstattet brettet fra produsenten, må den norske importøren flikke på synlige skader lokalt. Da hender det at de bare legger ned og løper fra ansvaret. Har du handlet fra en utenlandsk butikk står du bakerst i køen og ender ofte opp med lang nese fordi returfrakt koster opp mot salgsprisen. Så store kolli - kjøp de i norge av selskaper du vet er langsiktige. Billige foiler og vinger er bare trist og vanskelig, det er en god del av de på markedet også. På den ene siden er det fint at du kan kjøpe en billig vinge på Coop for det kan gjøre at flere blir wingfoilere, men det er også dumt for de som opplever å droppe wingfoil fordi det er så ulidelig mye vanskeligere å lære når vingen oppfører seg som en Ikea pose, foilen er en spaghetti-sprettert og brettet suger seg fast i vannet som en blodigle på svett hud.
Buzzword: Mid-Lenght
Av og til er det digg at det dukker opp "nye" ord for markedsføringen av en trend. Det funket utmerket i surf og det ser ut til å virke supert i wingfoil.
Først litt om grunnen til at dette funker. I begynnelsen stod vi alle på brett som var stødige fordi vi var så dårlige til å foile. Så gikk det litt over og vi flyttet hydrofoilene over på små utgaver av disse brettene. Null stress - vi spratt opp ganske tidlig på low-aspect foiler og levde livet på sinkere. Så løya det litt. Det ble om å gjøre å være den som fløy også når det var svært lite vind. Tottenfjoller fra fjellene i sentraleuropa ville fly når man strengt tatt heller burde padlet. Så vi laget 7,8,9m2 store vinger og en haug med 100kg pluss kropper kastet seg på wingfoil. Dette funket fint på low-aspect foiler og sånn passe stødige brett. Så var det disse sportsfolka eller watermen nede på Maui som ville fly på foil uten vinge for dette var jo så gøy i bølgene på 40 liters brett, og low-aspect foil. Inn kommer noen lange jævler av noen brett som kan padles opp for å ri havdønninger. De første ble padlet opp med henda, så med padleåre, men så kommer opportunisten med en vinge i henda og kjenner noe ingen har kjent før. Downwindbrettet er født.
Alle ivrige kaster seg over konseptet og ganske snart vinges det i stor grad på disse lange torpedoene. Seilmakerne begynner å bli litt frustrert over de nye skadene som dukker opp, mens brettshaperene lar seg inspirere av hvor effektive DW brettene er. Inn kommer mere high aspect foiler. Mer store vinger, mer effektive allroundbrett, helt til vårt nye buzzword definerer en ny gruppe brett. Ikke det at det ikke fantes effektive brett før ML (Mid-Length), men nå er de lettere å se. For 2025 har alle dette. Noen er supre slik som Skybrid og Whitebird, mens mange er ikke helt i mål, men likevel i produksjon. Oppsiden for en som kan grunnleggende wingfoiling er stor. På et ML brett med oppdrift rundt kroppsvekt kan du fly opp på foil i ca 2ms tidligere, eller du kan ta en mindre foil eller du kan ta en mindre vinge. Det du ikke kan med særlig suksess, er å hoppe eller raskt endre retning med max kontakt med foilen). Så for de fleste er ML brett egentlig en ganske sikker vei til å ha to brett. Veier du 85 kg - ta ca 85L ML og spe på med en 50-70 liters tynn freestyler så har du dekket normalbehovet. Mid length brett er ikke for nybegynnere og -(minus)20% oppdrift på freestylebrett er heller ikke det. Går du for raskt til high aspect foil, ML eller sinker, øker bare risikoen for at du sliter med grunnleggende teknikk og at du helt unødvendig vraker en god del utstyr fordi ytelsen overgår mestringsnivået ditt.
Buzzword: Hybrid foiling
Alle leverandører lager nå master hvor Foil Drive er integrert i masta. Det er utvilsomt en prestisje greie for de fleste, men også fordi Foil Drive er blitt en del av hverdagen til alle som utvikler foilutstyr. Protyping går fortere og datainnsamling blir mer presist. I tilegg er det gøy.
Hvis du har det du trenger for å fly når det blåser, anbefaler vi alle å utvide pakka med en Foil Drive, det gjør mer med foilingen din enn det meste annet. På vannet i Hood River var andelen Foil Drive høy, 1/3 vingere, 1/3 DW foilere og 1/3 Hybrid foilere (Foil Drive).
Ellers er det noen hemmeligheter fra AWSI som forblir det fram til våren 2025 :)
For dere som ikke har hengt rundt Hood River siden 80 tallet (det var her vi plukket opp Dakine agenturet i 1989) Så har fjortisene på Duotone Teamet laget en trivelig liten feriefilm fra slutten av August.