Finn riktig snowboard-teknologi for din kjørestil
Skal man designe et brett er det mange variabler som drar egenskapene i brettet i forskjellige retninger. For den vanlige snowboarder er mye gresk og vanskelig å forstå. I tillegg finner produsentene opp kreative navn på ting som er det samme. Spennende navn på enkle ting er enhver markedsføreres våte drøm. Vi gjør et forsøk på å gjøre det enklere å navigere blant det store utvalget av snowboard.
Vi bruker her de samme betegnelsene som vi har som filter i vår snowboard-avdeling.
Flex – hvor mykt eller stivt brettet er
Et mykt brett bøyer seg lett og gir masse tilgivelse. Perfekt for nybegynnere og de som bruker de mindre hoppene og elementene i parken. Det vil være enkelt å kontrollere i lavere hastighet, men vil vibrere mer og mer etter som farten øker. Når du skal lande på store hopp vil du måtte lande mer presist, da brettet ikke hjelper deg å holde balansen ved stor påkjenning. Det er lettere å få kantgrep i lavere hastighet da du ikke må slåss mot spennet i brettet. Velges av de som kjører i mindre anlegg hvor farten er lavere og av de som ønsker dettkjørt i lavere hastighet.
En allsidig flex som gir balanse mellom kontroll og lek. Her vil du måtte la brettet få litt mer fart før det begynner å kjøre naturlig fra sving til sving. Det tåler mer fart og belastning. Et naturlig valg om du ønsker at det skal fungere i ditt lokale anlegg og når du drar til fjells.
Presis og stabil i høy fart. Foretrukket av erfarne kjørere som ofte har mye energi i kjøringen ved høy fart og god teknikk. I lavere hastighet vil det være litt som å kjøre en stor SUV uten servo. Stive brett liker større hastigheter og tåler høy belastning. Skal du kjøre fort og hoppe langt vil dette være brettene som gjør at du vinner gull i stedet for at du blir slått ut i kvalifiseringen.
Snowboard-profil – hvordan brettet er bøyd
![]()
Klassisk spenn slik alle kjenner fra langrennski. Brettet heves fra bakken mellom bindingene og har kontakt punkt helt ute ved nose og tail. Dette gir mest energi/pop i snowboardet og brettet holder mer på sin opprinnelige form. Fordelen er stabilitet og energi. Det kan sitte dårligere på hardt føre da du må ha bedre teknikk eller høyere fart for at større deler av stålkanten får kontakt med underlaget.
![]()
En "mildere" versjon av klassisk camber – det er kortere avstand fra brett til underlaget mellom bindingene. Du mister (kanskje) litt energi/pop i snowboardet, men det er lettere å få stålkanten til å gripe under vanskelige/harde forhold. Du forbedrer carving-egenskapene og taper litt pop/stabilitet i høyere hastighet.
![]()
Camber mellom bindingene og under foten med litt løft i nose og tail. Brukes som regel på parkbrett/freestyle-snowboard. Parkbrett for den lekne snowboarder. Passer best i blå og rød park. Her prioriteres at brettet møter lite motstand i inngang av sving og det er tilgivende ved for tidlig rotasjon på hoppkanten. Det kan være vanskelig å kjøre gode svinger når det hardt i bakken. Sjansen for at brettet ikke holder kant er "stor". Du kan bli straffet om du lander for mye bak-på da det ikke er like mye støtte i kontruksjonen ut mot nose og tail Flyter litt bedre i løssnøen.
![]()
Rocker mellom føttene, camber ute mot kantene. Superlekent, tilgivende og flytende – perfekt for deg som ønsker et brett som yter max i lavere hastighet. Holder du deg som regel under 50 km/t øker det kjøregleden. Kjører gode svinger i lav hastighet, er leken på kuler og i mindre park. Flyter overraskende godt i løssnø.
![]()
En blanding av rocker og camber i perfekt balanse. Gir stabilitet og pop, men med litt ekstra lekenhet og flyt. Den mest allsidige profilen for mange. Ønsker du et brett so yter godt under de fleste forhold kan dette være løsningen. Styr unna om de største hoppene i parken er der du trives best. Perfekt å lære på, utvikle deg og for den dyktige snowboarderen som vil ha det supermorsomt når farten er lav og moro-faktoren skal være høy.
Ingen spenn, helt flatt mellom bindingene. Gir stabilitet og forutsigbarhet – enkelt å kjøre, godt grep og tilgivende i svingene i lavere hastighet. Brukes ofte på parkbrett som er ment for lavere fart og leken kjøring på rails og mindre hopp.
Shape – hvordan brettet er formet
Twin
Symmetrisk nose og tail – kjør like bra begge veier. Ideelt for park og switch-kjøring. Velges av de som bruker det meste av tiden i parken eller som bytter kjøreretning hele tiden.
Directional Twin
Dette er et twin-snowboard hvor de har forlenget nose. Når du kjører i anlegget vil det oppføre seg likt begge veier. Skal du utenfor løypa vil det gi litt bedre flyt. Velges ofte av de som bruker mest tid i parken, men som ønsker et brett som kan bli med utenfor løypa om sjensen byr seg.
Directional
Designet for å kjøres bedre én vei. Lengre nose og setback gir bedre flyt og stabilitet i pudder og i høyere fart. Du kan kjøre switch, men det er balansert slik at det fungerer best i den retningen du oftest kjører. Brukes av de som bruker hele anlegget og er innom parken hvis forholdene er gode.
Pudder
Spesialformet for dyp snø – bred nose, smal tail og godt med set-back. Flyter som en drøm og gir surfefølelse i løssnø.
Finn ditt drømmebrett.
Enten du vil leke i parken, carve på hardt føre eller surfe i pudder, finnes det en kombinasjon av flex, profil og shape som passer deg perfekt.
Kombinasjonene av disse forskjellige design-elementene er nærmest uendelige. Fortvil ikke. Gjør deg noen tanker om hva du gjør mest om du vil ha ett brett som er med deg hele sesongen. Hvilket anlegg kjører du i? Er det bratt eller er det slakt? Hvilken fart kommer du oftest til å holde? Kommer det ofte mye snø? Er det ofte hardt i bakken? Skal du tilbringe mye tid i parken? Liker du å bruke hele fjellet.
• Jeg vil ha en typisk alrounder? Velg Medium flex, Directional og lav camber
• Liker du høy fart? Øk stivheten.
• Skal du kjøre litt mer park? Gå for Directional Twin.
• Er det slakt og ikke så store elementer i parken? Gå ned på stivhet eller velg en C2 Hybrid.
• Kjører du i ny og ne og du ønsker at det skal være moro fra første sekund? Velg BTX rocker i Twin eller Directional Twin.
Helt i ytterkant av skalaen finner vi da.
Mest lettkjørt - BTX Rocker - Twin/Directional Twin - Flex myk/Medium
Høyest ytelse - Camber - Stiv - Twin/Directional Twin/Directional