Axis Fireball - Testresultater - Surfesjappa - Hele Norges Surfesjappe
Meny
NOK
Axis Fireball - Great balls of fire!

Axis Fireball - Great balls of fire!

Av: Helge Rotnes/Simen Strandås Kommentarer: 0

Hva Gjør Fireball Unik?

 

Man må jo bare si det: Greeeat Balls of Fireeee! Uansett hva du tenker om Fireball, en ting er sikkert: Denne foilen åpner en ny dør innen design, og den tar enhver sesjon til et nytt nivå.

Fireball-vingene er designet for maksimal effektivitet og brukervennlighet. Med en kvikkere opp- og flyprofil, samt et lavere areal å dytte gjennom vannet, gir den en lett og balansert følelse. Designer Adrian Roper har finjustert profil og areal for å skape en vinge som er optimalisert for fart, stabilitet og manøvrering.

Ved å innføre en "reflex"-profil, (som er den hotteste trenden på vinger med superhøyt sideforhold akkurat nå), har han bygd inn en kreativ stabilisering i undersiden av vingen. Dette gir en mer kontrollert og nøytral flyvinge som kan tilpasses ulike bakvinger og stiler – perfekt for både downwind, wingfoil og hybridbruk.

[products=blog_Fireball]

 

Downwind-Egenskaper

Fireball er utviklet med downwind-fokus, noe som betyr at den har god glid og er lett å skape framdrift med i pumpesituasjoner. Dette gjør den til en vinge som kan brukes i mange ulike disipliner.

Anbefalte konfigurasjoner for downwind:

  • 50-75 kg: Fireball 1070 m/358/40 Skinny bakvinge, Ultrashort fuselage, 72-82 cm mast

  • 60-80 kg: Fireball 1160 m/360/45 Skinny bakvinge, Short fuselage, 72-82 cm mast

  • 70-90 kg: Fireball 1250 m/360/45 Skinny bakvinge, Short fuselage, 72-82 cm mast

  • 80-110 kg: Fireball 1350 m/360/45 Skinny bakvinge, Short fuselage, 72-82 cm mast

 

Wingfoil-Perfeksjon

For de som er godt øvet eller eksperter, er Fireball en drøm på wingfoil. Den tidlige takeoffen og den stabile, men responsive manøvreringen gir en optimal balanse mellom fart og kontroll.

Anbefalte konfigurasjoner for wingfoil:

  • 60-80 kg: Fireball 880 m/358/35 Skinny bakvinge, Silly fuselage, 90 eller 102 cm mast

  • 70-90 kg: Fireball 940 m/359/40 Skinny bakvinge, Silly fuselage, 90 eller 102 cm mast

  • 80-100 kg: Fireball 1000 m/360/45 Skinny bakvinge, Psycho fuselage, 90 eller 102 cm mast

 

Ekspertvalg

Vi ser nå bort i fra hvor mye du veier. Nå skal utstyret matche forholdene. De bestemmes ut i fra hvor mye energi det er i vind eller i bølgene. Jo mer energi, jo mindre skal din Fireball være. Er du ekspert så er det beste eksperter vet å diskutere med andre eksperter. Ta gjerne turen innom butikken for avansert diskusjon rundt riktig valg av Fireball. Eller send en mail til [email protected]

Vind måles i m/s og bølgekraft måles i effekt pr m2. Og det er nå det blir herlig komplisert.

Til info: Kraft i bølger måles i hvor mye energi som flyttes pr m2 av fronten på bølgen. Her ser du formelen om du vil forsøke å regne det ut på stranda før du bestemmer deg for hvilken Fireball du skal velge.

F = kraften fra dønningen (Newton)

ρ = tettheten til vann (ca. 1025 kg/m³ for sjøvann)

g = tyngdeakselerasjonen (9,81 m/s²)

H = bølgehøyden (m)

L = bølgelengden (m)

B = bredden av objektet som påvirkes (m)

 

Wingfoil Downwind Downwind Downwind Frontvinge
Vind Høyde dønninger Bølgeperiode Effekt (kW/m) Fireball
3-6 m/s 0,5 6 0,3 1350
3-6 m/s 0,7 8 1,0 1250
4-8 m/s 1,0 10 2,5 1160
4-10 m/s 1,2 12 4,5 1070
4-10 m/s 1,5 14 7,0 1000
6-12 m/s 2,0 16 14,0 940
7-15 m/s 2,5 20 25,0 880

 

Lokale forhold spiller inn, din teknikk og virkelighetsoppfatning er avgjørende, brettet du står på vil påvirke take-off effekten. Klarer du å ettergå denne presise fysiske utregningen har du kommet langt!

 

Oppdateringer fra Vannet

Våre teamkjørere og ambassadører fikk tidlig teste Fireball under ulike forhold, og her er noen av deres erfaringer:

2/10 2024 - Halden Brygge: vindstille, et par båtbølger å ri - UltraShort Adv.+ og Skinny 35: Helge og Halvard fikk 1070 på vannet - Halvard klarte nesten å padle seg fri (går neste gang) mens Helge cruiset rundt på FoilDrive. Take-off krever omstilling - her er det mer løft under forfoten før du jevner ut flight, og må holde høyere hastighet og presisjon i pumpeteknikken. Vi gleder oss til å bli bedre kjent, umiddlbart er tanken at her må vi gå et step opp i størrelse på bakvinge og eller lenger Fuse for å glatte ut stabilitet inntil vi har blitt bedre kjent. Potensialet er veldig spennende. Tror vel også at med en vinge i hånda vil det være enklere å sende trykk fremover enn det er på foildrive. Vi oppdaterer!

5/10 2024 - Melding fra Arendal: "Fireball 1070 er en gamechanger, 36km på vannet 13-14dw"

6/10 2024 - Tur til Hvaler: 4-8m/s Helge rigger Fireball 1000 m/Skinny 35 på HM ultra 105 mast og V2 av Ultrashort Advance - bruker både 70liter AFS Pro og 85liter AFS Whitebird. I henda er det Unit 2025 i 5.5m2. Det blir en deilig opplevelse. Fireball 1000 flyr tidlig som en ART V2 999, tåler full gass som en ART Pro 901. Den er bra med komfort på det lange Ultrashort og svinger godt nok til å kunne posisjonere seg der bølgen er bølge. Pumping er effektivt men krever brukbar teknikk for det går fort og det er et mer direkte trykk når vingen er har så høyt bredde/side forhold. Det kjennes godt at vingen er laget i Ultra High Modulus carbon og har høyere camber for den er stivere enn ART Pro i samme vingespenn.

11/10 2024 - Larkollen calling: 5-8m/s AFS Whitebird Fireball 880 m/Skinny35 HM105, USADV. Forbløffende hvor lett det er å sparke igang en frontvinge på bare 604cm2. Det er klart at uten "mid lenght" brettet på 85 liter ville jeg neppe hatt takeoff selv med det rå løftet den nye - Unit vingen gir. 880 svinger lettere enn de store, men man må også holde tunga og tærne litt mer rett på plass for ikke å falle igjennom i slagene. En fornøyelig vinge som flyr veldig tidlig og farta er raskt rundt 20 tallet selv med 6.5 i henda.

13/10 2024 - Ringshaug søndag: Litt slakk søndag 3-5ms - er på plass på Ringshaug som er ett av de få stedene øst-sørøst treffer innen rekkevidde. Fireball 1070 m/Skinny35 på PsychoShort og Whitebird 85l og Unit Dlab55. Spretter opp i minimalt med vind, lett å holde flyt og drive. Det er vilt hvor lett denne flyr. På bare 52cm fuselage svinger den faktisk også ganske bra. Gleder meg til å gå for Fireball 1000 med denne nye fuselagen. 1070 er mer enn hva som trengs til winging hvis man har supereffektivt brett og vinge.

16/10 2024 - Ringhaug: 4-6ms - sniker meg ut fra Sjappa i 3 tiden for å få et par timer på vannet. Igjen kun midtfjords at det treffer en lite pust. Rigger FB1000 på Psycho m/Skinny 40. Det blir to deilig timer med ganske hissige svinger innover så langt jeg tør i Ringshaugbukta. Dette er nå favoritt set-upet mitt for lettvind. Tidlig opp lette å fly og pumpe seg glad når det er null trøkk i henda, lett og gøy å følge bølgetoppene selv når de er så små som idag. Litt lite vind å hoppe i, men null stress å fly noen meter også med så stort vingespenn. Hvis du vil at en vinge med stort vingespenn skal svinge som noe mindre er superkort fuselage det beste du kan gjøre.

19/1 2025 - Brattestø: 3-6ms endelig en lettvindsdag (har vært full spiker i ytre Oslofjord i det siste)! Så idag er det jomfrutur på Fireball 1250 m/Skinny30, Ultra105 og Psychoshort / AFS85liter Whitebird og Unit D/lab 5.5m2. Take-off er enkelt, denne vingen er stor! Flyr ut en halvtims tur, men kjenner ganske raskt at med min vekt trenger jeg litt mer trøkk under forfoten, så jeg tar en kvikk pit-stop og legger på 0,5 grader positiv shim da jeg ikke har mer plass framover i boksen. Med foilen i balanse får jeg et par supre timer inn i vinterskumringen. 1250 oppfører seg eksemplarisk, flyr lett, svinger forutsigbart og klart raskere enn andre vinger på 125cm. Å henge på bølger som beveger seg sakte er en enkel lek som krever forbausende lite jobb. Har du brukbar teknikk (for den krever at du treffer mer presist enn foreksempel en PNG V2 eller Spitfire 1180) er Fireball det mest effektive jeg har prøvd hittil. Hvis skulderen min blir bra etter operasjonen i mars skal jeg jaggu prøve å DW padle denne for dette er det enkleste jeg har vært borti i forhold til å velge DW linjer med passiv vinge. En tur ut med Foil Drive bekrefter DW styrken til Fireball, dette er en DW profil som bare flyr og flyr og flyr.

Vinter 24/25: Da har vinteren velsignet oss med fantastiske opplevelser med skikkelig bølge energi og sylskarp vinterluft.

Til og med en tur til Tenerife og Kapp Verde har Fireball fått være med på. 80% av tiden har jeg brukt 880 i combo med Psykoshort og Skinny 35,30 og 25 og ellers 1000 når det har vært i grenseland / 4+ - vind og miniswell. Mesteparten av tiden er jeg på AFS Pro brettet eller Sky Style mens når det er «fart and go» forhold sverger jeg til en smal Whitebird eller Skybrid.

Har du tilbragt mange timer på vannet med noe medium sideforhold størrelser som Spitfire eller ART V2 skal du velge Fireball hvis det er typiske sommerbølger på den nordlige halvkule du vil skli lett på. Er det «Jæren power» holder jeg fremdeles en knapp på ART Pro serien.

Begynn gjerne på din normale fuselage lengde hvis du ikke har beveget deg så kort ennå, men for all del bruk Advance + gjerne 2025 utgaven, den er stivere og har litt annen retnigsstabillitet enn de tidligere versonene. Dette med bakvinge, ta det trinnvis. Det er gøy å ha noe å strekke seg etter. Når du endelig føler god kontroll på de minste bakvingene og de korterste fuselagene kan du plutselig velge helt fritt i alle kombinasjoner for å oppnå akkurat det du vil at foilen din skal være. For meg er det gjerne å pushe ned så langt ned i størrelser som det finnes på alt, og heller gå ett skritt tilbake hvis forholdene krever et kompromiss.

 

Siste Eksperttips

For å få mest mulig ut av Fireball, husk:

  • Gå ned i bakvingestørrelse om du føler at du ikke får svingt foilen når bakfoten er i senter.

  • Kortere fuselage flytter "sweet-spoten" til krappere svinger.

  • Test ulike kombinasjoner av bakvinger og fuselager for å finne det perfekte oppsettet.

  • Spør oss om testvinger når du ser "DuoTone kjerra" på spoten din.

Er du klar for å ta steget inn i fremtidens foiling? Fireball venter på deg!

 

Har du erfaring med Fireball eller spørsmål? Bruk gjerne komentarfeltet. Dine erfaringer kan hjelpe andre og det kan være spørsmål du har som andre også lurer på.


Kommentarer (0)

There are no comments yet, be the first one to comment

Siste artikler

29-03-2025
Lær å wingfoile
01-02-2025
Hvordan reparere en våtdrakt selv
1 Merknad
01-01-2025
Helge hjelper deg • Wingfoil
2 Kommentarer

Nyhetsbrev

Vi deler kompetanse & rabattkoder!
Choose your language
Choose your currency
KR

Recently added

Sum, inkl. mva.
NOK 0,00
0
Sammenlign
Start comparison

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert

Dette produktet har blitt lagt til i handlekurven din!
Vi ønsker å plassere informasjonskapsler på datamaskinen din for å hjelpe oss med å gjøre dette nettstedet bedre. Er dette ok? Ja Nei Mer om cookies »