Man må jo bare si det: Greeeat Balls of Fireeee!
Eller "Fire in the Sack!"om du foretrekker det.
Uansett hva vi måtte tenke om Fireball så er en ting sikkert. Disse åpner en ny dør innen foildesign og en Fireball gjør alltid festen et hakk bedre.
Desse flammeballane gjør et par nye ting for oss. De har en kvikkere opp og fly profil med et lavere areal å dytte gjennom vannet. Profilen/Camber er litt "tykkere" som flyr lett. Det som designer Adrian Roper gjør her er å optimalisere profil/areal og samtidig gjøre vingen brukervennlig. Når sideforholdet kryper opp i 12 og 13 må du enten bremse ned potensialet med bakvinger eller som Adrian har gjort - han har bygget inn litt brems i undersiden av profilen - den profilen han kaller reflex, som kanskje er den mest trendy i foildesign akkurat nå. Fireball er smidd genialt nøytralt over "straight median line/90graders løft på rett linje" som gir deg verdens største muligheter for valg av ulike bakvinger og perfekt match til ditt bruk og nivå. For det er ikke til å stikke under en stol at såå effektive profiler ofte blir slakke i svingene og da må det kompenseres med kort fuselage og så liten bakvinge som du mestrer for at dette ikke bare skal ture rett fram.
Fireball er først og fremst et downwind design som betyr god glid og lett å skape framdrift i pumpesituasjon. Dette er egenskaper som er fint å ha i mange andre genre også, vi kommer tilbake til det når vi har presset disse ballene til det ytterste på wingfoil, sup og hybrid i ulike fuselage og bakvinge kombinasjoner. Nå på lager i alle str.
Oppdatering 2/10 Halden Brygge - vindstille, et par båtbølger å ri - UltraShort Adv.+ og Skinny 35: Helge og Halvard fikk 1070 på vannet - Halvard klarte nesten å padle seg fri (går neste gang) mens Helge cruiset rundt på FoilDrive. Take-off krever omstilling - her er det mer løft under forfoten før du jevner ut flight, og må holde høyere hastighet og presisjon i pumpeteknikken. Vi gleder oss til å bli bedre kjent, umiddlbart er tanken at her må vi gå et step opp i størrelse på bakvinge og eller lenger Fuse for å glatte ut stabilitet inntil vi har blitt bedre kjent. Potensialet er veldig spennende. Tror vel også at med en vinge i hånda vil det være enklere å sende trykk fremover enn det er på foildrive. Vi oppdaterer!
3/10: Null vind. Lang dag - tidlig mørkt. Prøver å finne noe til helgen. Slipper ikke unna Sjappa før stengetid - alle unga er i Varberg på kite camp med OKK. Har sendt 1070 til Cato i Stavanger, kanskje de har bedre vær! Halvard sikter på DW i Arendal til helgen. Ny rapport mandag vil jeg tro :)
5/10 melding fra Arendal: "Fireball 1070 er en gamechanger, 36km på vannet 13-14dw"
6/10 Tur til Hvaler - 4-8m/s Helge rigger Fireball 1000 m/Skinny 35 på HM ultra 105 mast og V2 av Ultrashort Advance - bruker både 70liter AFS Pro og 85liter AFS Whitebird. I henda er det Unit 2025 i 5.5m2. Det blir en deilig opplevelse. Fireball 1000 flyr tidlig som en ART V2 999, tåler full gass som en ART Pro 901. Den er bra med komfort på det lange Ultrashort og svinger godt nok til å kunne posisjonere seg der bølgen er bølge. Pumping er effektivt men krever brukbar teknikk for det går fort og det er et mer direkte trykk når vingen er har så høyt bredde/side forhold. Det kjennes godt at vingen er laget i Ultra High Modulus carbon og har høyere camber for den er stivere enn ART Pro i samme vingespenn.
11/10 Larkollen calling - 5-8m/s AFS Whitebird Fireball 880 m/Skinny35 HM105, USADV. Forbløffende hvor lett det er å sparke igang en frontvinge på bare 604cm2. Det er klart at uten "mid lenght" brettet på 85 liter ville jeg neppe hatt takeoff selv med det rå løftet den nye - Unit vingen gir. 880 svinger lettere enn de store, men man må også holde tunga og tærne litt mer rett på plass for ikke å falle igjennom i slagene. En fornøyelig vinge som flyr veldig tidlig og farta er raskt rundt 20 tallet selv med 6.5 i henda.
13/10 - Ringshaug søndag - Litt slakk søndag 3-5ms - er på plass på Ringshaug som er ett av de få stedene øst-sørøst treffer innen rekkevidde. Fireball 1070 m/Skinny35 på PsychoShort og Whitebird 85l og Unit Dlab55. Spretter opp i minimalt med vind, lett å holde flyt og drive. Det er vilt hvor lett denne flyr. På bare 52cm fuselage svinger den faktisk også ganske bra. Gleder meg til å gå for Fireball 1000 med denne nye fuselagen. 1070 er mer enn hva som trengs til winging hvis man har supereffektivt brett og vinge.
16/10 - Ringhaug 4-6ms - sniker meg ut fra Sjappa i 3 tiden for å få et par timer på vannet. Igjen kun midtfjords at det treffer en lite pust. Rigger FB1000 på Psycho m/Skinny 40. Det blir to deilig timer med ganske hissige svinger innover så langt jeg tør i Ringshaugbukta. Dette er nå favoritt set-upet mitt for lettvind. Tidlig opp lette å fly og pumpe seg glad når det er null trøkk i henda, lett og gøy å følge bølgetoppene selv når de er så små som idag. Litt lite vind å hoppe i, men null stress å fly noen meter også med så stort vingespenn. Hvis du vil at en vinge med stort vingespenn skal svinge som noe mindre er superkort fuselage det beste du kan gjøre.
19/1 2025 Brattestø - 3-6ms endelig en lettvindsdag (har vært full spiker i ytre Oslofjord i det siste)! Så idag er det jomfrutur på Fireball 1250 m/Skinny30, Ultra105 og Psychoshort / AFS85liter Whitebird og Unit D/lab 5.5m2. Take-off er enkelt, denne vingen er stor! Flyr ut en halvtims tur, men kjenner ganske raskt at med min vekt trenger jeg litt mer trøkk under forfoten, så jeg tar en kvikk pit-stop og legger på 0,5 grader positiv shim da jeg ikke har mer plass framover i boksen. Med foilen i balanse får jeg et par supre timer inn i vinterskumringen. 1250 oppfører seg eksemplarisk, flyr lett, svinger forutsigbart og klart raskere enn andre vinger på 125cm. Å henge på bølger som beveger seg sakte er en enkel lek som krever forbausende lite jobb. Har du brukbar teknikk (for den krever at du treffer mer presist enn foreksempel en PNG V2 eller Spitfire 1180) er Fireball det mest effektive jeg har prøvd hittil. Hvis skulderen min blir bra etter operasjonen i mars skal jeg jaggu prøve å DW padle denne for dette er det enkleste jeg har vært borti i forhold til å velge DW linjer med passiv vinge. En tur ut med Foil Drive bekrefter DW styrken til Fireball, dette er en DW profil som bare flyr og flyr og flyr.
Du må rett og slett være godt oppå foilen, lenger fram og mer nøytralt posisjonert for å utnytte potensialet. Den tar selvsagt ekstremt med høyde og når ganske lett 20 knop. Nå gleder vi oss til neste vindmelding så vi kan dele hemmelighetene 940 og 880 fremdeles holder på.
Get ready to take your foiling to the next level. Win the race, cross the channel, smash your personal bests. Whatever your goal is, paddle up, stay up, and go further with the AXIS Fireball range.
The key to the unique performance of the AXIS Fireball foil range is its all-new high-lift/low-drag foil section, with outlines featuring aspect ratio 13 and ULTRA high modulus carbon construction, tested and refined over a multitude of iterations by our devoted AXIS team.
This refined performance leap is here now, and yours to enjoy.
The AXIS Fireball front wings are our highest performance foils to date, that are very easy to use, with better stability across a much broader (and higher) speed range than we have ever achieved before.
And don't let the reduced surface area of the Fireball series phaze you. These foils have some serious range.
What makes the AXIS Fireball foils so unique?
ULTRA high modulus carbon construction. These thin, skinny, super high-aspect foils demand the stiffest construction, allowing you to extract every ounce of performance out of the foil section from tip to tip.
Aspect Ratio (AR) 13 - super high aspect design - promotes reduced drag, allowing you to pump faster and with more forward projection than ever before, you can run with swells, go up and over easier and chase down bumps in front of you.
Our high-lift, low-drag Fireballs have incredible lift and carry, simply refusing to stall where other foils would have dropped out long ago. This unique lift and carry design allows you to get flying earlier, and with less effort. Dreaded touchdowns can now be pumped out of with relative ease.
Overall Increased efficiency means advanced riders will be able to reduce foil area substantially, so you can conserve energy gain in speed and range while completing longer runs. You can choose a slightly reduced span, or ride approximately 200cm² less surface area than previously with the Fireballrange.
The Fireball’s new foil section is very pitch stable which allows riders to drop down one or two skinny rear wing sizes. This further increases speed and reduces drag.
Meet the AXIS Fireball Range
The Fireball 1070 (877 sq cm AR 13.07) is the foil of choice to conserve energy and shatter your distance and time-on-foil records. For breaking in new runs, or those days where the wind just isn't as strong or consistent as forecasted or the swell just isn’t kicking. The Fireball 1070 refuses to stall and come down, while still super playful and surfy when you give it that heel-and-toe pressure.
The Fireball 1000 (773 sq cm AR 12.95) is capable of sub 2:00 min/km pace and effortless ultra-long-distance runs in high seas. This channel-crossing ocean racer is the benchmark for intermediate to advanced foilers, in average to nuking downwind conditions, and must be tried to be believed.
The Fireball 940 (689 sq cm AR12.84) is the weapon of choice for advanced downwind riders in nuking conditions. The 940 paddles up like a much larger foil, with the speed and glide to run with the fastest ocean swells, perform ups and overs effortlessly and chase down bumps far in front. Expect to set new pace records with the Fireball 940.
The Fireball 880 (604 sq cm AR12.82) is for advanced and lighter riders in fully nuking conditions. When you're on top of your game and ready to get from A top B in record time, the Fireball 880 is your foil of choice.
Prone foilers will love the Fireballs blazing speeds and efficient pump, allowing you to connect more waves and ripping through high speed carves on the smallest foils. Connect endless waves in light conditions on the 1070, and take your carve and pump game to another level when the swell is hitting on the 880.
Intermediate to Advanced level Wingfoilers will love the entire Fireball range. They are quick, stable and easy to get going, allowing riders to downsize, in both span and surface area without compromising low-end performance.
Fuselages: the Fireballs are best paired with the Short Advanced + fuselagefor long distance downwind runs, or the Ultrashort Advanced + fuselage for shorter runs and a surfier feel.
Rear wings: the Fireballs are best paired with the smaller chord Skinny rears, with the 359/40 and 358/35 providing the minimal drag to reach their potential.
For advanced riders we recommend pairings of the new Skinny 358/30 and 358/25.
AXIS Foils Unleashes The Next Level - Fireball 1160, 1250, and 1350
After re-defining speed and glide with the original Fireball lineup (880, 940, 1000, and 1070), AXIS Foils ventures into the extreme with a new trio engineered to dominate the toughest conditions.
The new additions to the Fireball range are your portal to a new dimension of speed, glide, and efficiency, crafted for those who seek the ultimate performance in light wind, micro bumps, or for the heavy hitters ready to explore their limits on the water.
Fireball 1160 Area: 996cm2 Aspect Ratio: 13.52 AR
Fireball 1250 Area: 1133cm2 Aspect Ratio: 13.81 AR
Fireball 1350 Area: 1309cm2 Aspect Ratio: 13.93 AR
DESIGNED FOR THE GRIND!|
The extended Fireball range is engineered for speed without the drag, glide without the effort, and efficiency that totally re-defines the game.
These wings aren't just for downwind; they're your key to unlocking light wind wing sessions, acing those elusive dock starts, and exploring FoilDrive's full potential.
In this category of wing, with large spans and huge loads, ONLY AXIS has masts stiff enough and the connection integrity in our foil architecture to deliver ultimate performance.
We’re not just pushing boundaries, we’re torching them.