Av og til opplever vi teknologisprang som virkelig gjør en forskjell. Dette er en bred vinge som har lavere motstand enn det aller meste. (den mer kompliserte ART PRO leder an dette feltet nå).
ARTno |
wingspan |
chord |
mean average cord | Actual aera | Projected area |
|
|
||
1099 |
1100mm (43.31in) | 130mm | 103.8mm | 1144cm2 (177.3in2) |
1142cm2 (177in2) |
905cm3 (55.2in3) | 10.6 | ||
999 | 999mm (39.37in) | 135mm (5.3in) | 101mm |
1038cm2 |
1010cm2 (156.6in2) | 871cm3 (53in3) | 9.9 | ||
899 | 899mm (35.43in) | 120mm (4.72in) | 92.2mm | 850cm2 (131.8in2) | 830cm2 (128.6in2) | 690cm3 (42in3) | 9.76 | ||
799 | 799mm (34.25in) | 120mm (4.72in) | 88.4mm | 730cm2 (113.2in2) | 707cm2 (109.6in2) | 540cm3 (32.9in3) | 9.05 | ||
699 | 699mm (27.5in) | 100mm (3.92in) | 77.6mm | 556cm2 (86.2in2) | 543cm2 (84.2in2) | 412cm3 (25.1in3) | 9.0 |
Skal du dra nytte av ART high aspect frontvinger bør også vingen du holder henda være stiv og stabil og brettet du bruker for take-off bør være ganske flatt fram til framfoten og slippe vannet lett hvis du vil pumpe deg opp i lite vind. Samspillet mellom brett, hydrofoil og vinge er viktigere her enn om du står på en hydrofoil som er litt tykk, brei, stor og treg. Det nytter ikke å sette foilen fremover for å få tidligere løft, så sett den heller litt tilbake for å bli kjent med den, det er bedre enn å miste løftet i take-off etter take-off. Planterskelen er et samspill mellom litt fremoverfart (men du planer ikke på brettet, så det er viktig at det ikke er stort) og "overflatespenningen" som gjør at brettet slipper vannet med lavest mulig kraft i pump og hopp opp øyeblikket. (mest mulig jevne overflater, ikke kanaler, runde kanter og annet som bare øker overflatespenningen).
Med riktig balanse i utstyret vil en ART vinge gi deg høy hastighet, lav fysisk påkjenning og mer følsomhet i forhold til valg av fuselage og bakvinge. Du kan få den til å svinge som en smalere vinge med kort fuse og liten bakvinge, eller du kan velge den som verdens minst fysiske på-tur vinge med litt lenger fuse og større bakvinge. Aspekt/ratio = hvor skarpt du kan skjære opp mot vinden, så dette er kongen av å seile kryss også.
Hvorfor ART? Jo fordi den flyr lettere (lengere) enn alt annet, og den lar deg pumpe fart der andre vinger med samme fartspotensiale ikke gjør det. Når du først flyr kan den også fly saktere enn det meste annet som hjelper deg mye i bølger, jibber og slag. fra 110cm og nevover er de mye lettere å fly enn den ennå drøyere ART PRO som kom høsten 2023.
Så har du take-off greit under kontroll og vil bare ha større fartsområde og mindre fysisk belastning på arm og skulder, så er ART det optimale. Har du et brett som matcher bra erstatter den den største vingen din, har du ikke det må du regne den som medium size / det nest største du gjerne har i samlingen.
Spread across far flung corners of the globe, a group of obsessed and in some cases eccentric foilers with highly creative and technical minds, are constantly contributing ideas and feedback to AXIS headquarters.
They may not be the hottest performing, the best looking, the most well-known foilers out there – but they know their foiling and we love them for it. They’re the Axis Research Team (ART).
They inspire our design team to develop and build new prototype foils virtually every week. Some are evolutions of previous designs, some are just plain ‘out there’ and crazy. But from every one we learn.
When our team riders refuse to return a prototype – we know we are onto something. The problem is when other advanced riders see and hear about these extreme designs, they want them too.
So we’ve decided to produce a limited number of ART front foils for those advanced riders who want to live at the leading edge (average Joes, please turn the page now).
Thoroughly tested and approved after several rounds of refinement, these reduced chord, high aspect wings are the most advanced, hydrodynamically efficient foil design on the market today. When combined with an AXIS Carbon mast and AXIS Progressive rear wings, they provide the ultimate friction
free ride.